Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tung förlust för Passagen

Publicerad: 22 Februari 2001, 06:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Sol, Scandinavia Online, som driver Passagen, ökade visserligen försäljningen under 2000. Men tunga kostnader för administration och marknadsföring drog ner rörelseresultatet till minus 563 miljoner kronor. Nu spår Sol en avmattad annonsmarknad för internet.


Intäkterna för räkenskapsåret 2000 hamnade på 220 miljoner kronor, vilket är en

förbättring med 116 procent jämfört med 1999. Intäkterna för det fjärde

kvartalet 2000 hamnade på 58 miljoner kronor, vilket är en ökning på 56 procent

jämfört med motsvarande period 1999.

Rörelseresultatet för koncernen hamnade på minus 563 jämfört med minus 309

miljoner kronor 1999.

En majoritet av intäkterna, 190 miljoner kronor kommer från de nordiska

portalerna. Portalintäkerna ökade med 118 procent. Dock är det ingen lysande

affär. Rörelseresultatet hamnade på minus 493 miljoner kronor.

Intäkterna från Passagen för det fjärde kvartalet 2000 låg på 18,5 miljoner

kronor, vilket är en minskning jämfört med föregående kvartal då försäljningen

låg på 19,2 miljoner kronor. Då ökade bruttomarginalen något till 37 procent.

För helåret hamnade Passagens försäljning på 74 miljoner kronor, vilket

slukades av kostnader för bland annat marknadsföring och administration.

Rörelseresultatet hamnade på minus 163 miljoner kronor.

I Norge ökade däremot intäkterna från portalen något och hamnade med dryga 21

miljoner kronor högre än för Passagen. Intäkterna från de finska och norska

portalerna låg avsevärt lägre.

Sol känner av en mättnad på annonsmarknaden på internet.

"Vår relativt lägre tillväxt mellan fjärde kvartalet 1999 och fjärde kvartalet

2000, jämfört med 2000 som helhet, är ett klart tecken på att annonsmarknaden

på internet har avmattats", skriver koncernchefen Birger Steen i bokslutet. Och

fortsätter:

"Vi känner av en märkbart lägre efterfrågan från rena dotcom-annonsörer och vi

kan inte fullt ut kompensera detta bortfall med traditionella kunder."

I väntan på att tillväxten för annonsmarknaden ska ta fart, hoppas SOL på att

öka lönsamheten genom att "bli ännu mer innovativa i att leverera effektiva

tjänster till våra betalande kunder, samt att hålla våra kostnader under hård

kontroll".

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.