Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tudelad strategi ska locka affärsfolk till SJ

Publicerad: 31 Maj 2001, 13:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:23

SJ tar nästa steg i sin nya kommunikation som inleddes med kampanjen för den "inre resan".


Det första steget i SJs nya kommunikation var kampanjen på temat "den inre

resan".

- Där vill vi förmedla bilden av tåget som en plats för lugn och ro. Nu tar vi

det ett steg vidare genom att tala om hur restiden kan användas. Syftet är att

locka fler människor att ta tåget och använda SJs tjänster, säger Madeleine

Frendin, marknadskommunikationschef på SJ AB.

Först ut startade en kampanj på temat läslust i april. Den ska rulla fram till

sommaren och avlösas av en kampanj med sommarerbjudanden. Läslust-kampanjen har

en grafisk form som ska skapa en känsla av ett tågfönster.

SJs bygger sin kommunikation på en taktisk och strategisk del:

* Strategisk kommunikation: riktad till potentiella resenärer met tonvikt på

affärsresnärer. Här vill SJ lyfta fram tågets unika fördelar och visa att tåg

är mer än en förflyttning. Medier: tv, dagspress och internet, till exempel

Eknomi24 och di.se.

Teman: arbetsro, inpiration, avkoppling, läslust.

* Taktisk kommunikation: Här vill SJ visa upp produkter och tjänster som

parkeringsservice, biljettlöst resande och mobilfria vagnar.

Kommunikationskanalerna olika dagspress-paket.

Målgruppen är befintliga resnärer med tonvikt på affärsresenärer.

- Det är en bra form för att kommunicera våra budskap. Man måste jobba både

övergripande och på utbudsnivå för att motverka alla kunskapsklyftor kring det

vi kan erbjuda.

Reklambyrå: Tempel

Mediebyrå: Carat

Webbyrå: Robot

Produktionsbyrå: Traffic

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.