Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TU lanserar Internetbarometern

Publicerad: 12 November 2008, 09:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Tidningsutgivarnas Internetbarometer tar tempen på morgontidningarnas annonsutveckling på nätet. Den första barometern presenterades i dag och visar att morgontidningarnas sajter hänger med internetmarknaden i stort.


Internetbarometern ska presenteras kvartalsvis och är ett samarbete med IRM. Statistiken inhämtas från de cirka 60 morgontidningssajterna som ingår i Tidningsnätet.

Rapporten för tredje kvartalet 2008 visar att morgontidningssajterna ökat sina annonsintäkter med 20 procent jämfört med samma kvartal föregående år.

- Dagspressen minskar sina annonsintäkter för första gången på flera år, så en 20-procentig tillväxt på nätet är absolut bra, säger Fredrik Rogberg, branschanalytiker på TU.

Vad gör ni för bedömning av annonsutvecklingen framöver?

- Vi förmodar att den fortsätter att öka men hur mycket över nollstrecket är svårt att säga.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.