Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TTG skrotar Plus Sverige

Publicerad: 8 Februari 2008, 09:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

TTG lägger ner 50-plustiteln Plus Sverige. Orsaken är för stora kostnader.


Plus Sverige kom ut med första numret i mars förra året. Tidningen startades av Gudrun Pawlo Lindskog som efter ett utdraget bråk på fick lämna tidningen i augusti förra året.

Plus Sverige gavs ut av TTG Plus Publishing, ett samarbete mellan TTG och Bayard Presse.

- Det är klart att det känns tråkigt. Tidningen har kostat mer än vad vi budgeterade för. Vi hade behövt mer resurser för att nå de långsiktiga upplagemålen, men det var ägarna inte beredda att skjuta till, säger Kerstin Neld, vd på TTG.

Enligt Sifo reklammätningar ligger Plus Sveriges annonsförsäljning på under 1 miljon kronor brutto per nummer. Bäst gick det i september förra året då försäljningen landade på 1 miljon kronor. Sämst gick det i december då annonsförsäljningen enbart uppgick till 500.000 kronor brutto. Lanseringskampanjen kostade cirka 13 miljoner kronor.

- Vi hade hoppats på mer eftertextannonser. Annars har tidningen tagits emot väl och vi har en trogen skara prenumeranter.

Tre medarbetare berörs av nedläggningen och får lämna TTG. Tidningens upplaga ligger kring 20-25.000 exemplar, men var högre initialt.

- Vi har investerat mindre det sista halvåret.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.