Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Trygg Hansas nya manér

Publicerad: 11 maj 2009, 09:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

I dag, måndag, är det premiär för Trygg Hansas nya kommunikationsmanér, signerat DDB Stockholm. Reklamen ska lyfta fram ett modernare Trygg-Hansa, som är bättre än konkurrenterna på att lösa kundens försäkringsproblem. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>


- Den här kampanjen är starten på ett koncept som vi ser att vi kan agera länge med, säger Johan Hedensio, chef för strategi, marknad och kommunikation på Trygg Hansa.

Trygg Hansas ägare, danska Codan, genomförde en upphandling av reklambyrå för hela den nordiska marknaden. Valet föll på DDB Stockholm, som tog över Trygg Hansa efter Le Bureau i somras.

- Le Bureau skapade temat "Rätt försäkrad". Vi utgår från det, men gör det skarpare med en ny kommunikationsstrategi, säger Johan Hedensiö och fortsätter:

- Hos oss ska du känna dig trygg med att du har rätt försäkringsskydd. Trygg Hansa ska bli synonymt med ett försäkringsbolag som tar fram produkter anpassade efter verkliga behov.

Trygg Hansas försäkringsgaranti går ut på att Trygg Hansa ser till att kunderna varken är över- eller underförsäkrade. Om kunderna till exempel glömmer att rapportera en ombyggd sommarstuga och något händer ska försäkringen täcka det med.

- I korthet innebär det att om någonting händer i ditt liv ska inte ditt försäkringsbolag larva sig om småsaker. Det är ett lite skönare anslag hos ett försäkringsbolag, viket rimmar väl med Trygg Hansas sätt att synas i vardagen, till exempel med 80.000 livbojar ute i varje tjärn i Sverige, säger Thomas Brenemark, business director på DDB.

Företaget vill även ta positionen som det försäkringsbolag som verkligen fokuserar på direktrelationen med kunden. Tv blir huvudmedium framöver, vid sidan av webb och dr.

Kampanjen utgår från idén att försäkringslösningar framtagna utifrån teoretiska modeller bara fungerar i en perfekt värld - och så lever inte människor.

- I reklamfilmen skapar vi den perfekta världen där allt går att planera, med slutsatsen att den bara kan existera i 30 sekunder i tv. Våra försäkringstjänster är unika och anpassade efter privatpersoners och småföretagares verkliga situation, säger Johan Hedensio.

Reklamen smygstartade den 27 april med en förkampanj som skulle skapa nyfikenhet. Då presenterades bland annat erbjudandet Trygga Firman, som hjälper småföretagare att få rätt försäkringsskydd.

Reklamen går främst brett i tv och online, men även som radio, print och dr. Starcom är mediebyrå.

Arbetsgrupp för Trygg-Hansa Thomas Brenemark, business directorAndreas Dahlqvist, cdSimon Higby / Niklas Johansson, adMarie Rudolphie, plannerMartin Lundgren / Christer Klinth, copywriterCamilla Mattsson, koordinatorCaroline Wesslén / Cattis Håkansson, produktionsledarePatrik Pagréus, originalAnna Hellenberg , faktor

Film: Regissör: Emil MöllerProducent: Ylva AxéllProduktionsbolag: FLX Comedy ABPostproduction: Stopp

Radio:Flickorna Larsson

Martin Schori

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.