Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Trotzig svarar på mediebyråernas kritik

Publicerad: 4 November 2008, 09:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

I går tillträdde IRMs förra vd Elisabeth Trotzig som chef för Sveriges Annonsörers Reklamombudsmannen. Nu bemöter hon mediebyråernas kritik mot finansieringsmodellen.


Vid årsskiftet ska kansliet bestå av fyra personer, vd, två jurister och en administratör. Fram till årsskiftet är det fortfarande ERK och MER som tar hand om allmänhetens klagomål, sedan går de upp under Reklamombudsmannens paraply.

Knappt 50 företag har anslutit sig till Reklamombudsmannen, inklusive storannonsörer som Unilever, GM, Proctor & Gamble och AMF Pension.

Hur många företag har anslutit sig om ett år?

- Fler än idag. Jag har knappt hunnit fundera på det eftersom jag gör min andra arbetsdag i dag.

Däremot har Reklamombudsmannen uppskattat att det krävs 5 miljoner kronor om året för att bedriva sin verksamhet. Och pengarna ska komma in genom att man belägger mediebyråfakturorna med en avgift på 0,5 promille.

- Ur ett ekonomiskt perspektiv handlar det inte bara om hur många annonsörer som ansluter sig utan hur stora annonsörer som gör det, säger Elisabeth Trotzig, säger Elisabeth Trotzig.

Men flera mediebyråchefer motsätter sig modellen.

- Jag är inte emot Reklamombudsmannen, men vi är ingen insamlingsorganisation, säger en mediebyråchef.

Ryktet säger att frågan ska tas upp på Sveriges Mediebyråers nästa styrelsemöte. Elisabeth Trotzig säger att mediebyråernas kritik grundar sig i ett missförstånd.

- Mediebyråerna ska inte samla in pengar. Det ska avsättas en promillesats av annonsörernas medieinvesteringar. Därför är det rimligt att mediebyråerna hanterar avsättningen till RO eftersom de hanterar alla penningflöden. Man kan välja att göra det per kvartal, halvår eller år. Det ska vara så enkelt som möjligt, säger Elisabeth Trotzig.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.