Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Tröttnade på reklam – nu blir vd:n konstnär

Publicerad: 23 januari 2013, 07:14
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58

UPPDATERAD. Efter nedläggningen av Tempel slog sig vd:n Tom Wendels in på en ny bana som konstnär. Nu ställs hans första verk ut på Liljevalchs Vårsalong.


Det var i somras som Tom Wendels tillsammans med två andra delägare tog beslutet att lägga ner reklambyrån Tempel. Nu gör han comeback – som konstnär.

– Jag har hållit på med reklam länge och kände att det var dags för något helt nytt, jag behövde en utmaning. Om jag ska hinna med att göra det ska jag göra det nu. Jag ville hålla på med ett kreativt jobb där jag själv styr, säger Tom Wendels.

Första utställningen blir på Liljevalchs Vårsalong, som öppnar på fredag. Av 2183 konstnärer som sökte till Liljevalchs antogs 157.

– Det känns väldigt kul, men att det inte kommer att bli enkelt, det förstår jag.

Tom Wendels har tidigare arbetat på bland annat Lowe Brindfors och Leo Burnett. Målat har han gjort sedan han gick på Beckmans, men det var först i samband med nedläggningen av Tempel som han på allvar satsat på sin konstnärliga sida.

– Jag har haft målningen som en fritidssysselsättning men nu ville jag göra ett försök att göra det på heltid. Jag jobbar minst lika mycket nu som när jag jobbade i reklambranschen.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.