Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Trombs chefredaktör förlorar mot Aftonbladet

Publicerad: 7 Februari 2008, 04:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Tidningen Trombs före detta chefredaktör Pelle Oskarsson JK-anmälde Aftonbladet för grovt förtal efter att tidningen publicerat en artikel med rubriken "Chefredaktör stal 700.000". JK har nu beslutat att inte inleda någon förundersökning.


Det var den 7 november som Aftonbladet publicerade artikeln om att föreningen bakom tidningen polisanmält den dåvarande chefredaktören, som misstänktes ha förskingrat 700.000 kronor.

JK skriver i sin bedömning: "[…] artikelns rubrik innehåller ett påstående, skrivet inom citationstecken, om att en chefredaktör stal 700.000 kronor. Påståendet är i sig ägnat att utsätta Pelle Oskarsson för andras missaktning. […] det är inte fråga om förtal om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgift i saken och det därtill finns skälig grund för uppgiften."

JK skriver att det i rubriken finns en tydlig koppling till artikeltexten och att det där finns grund för påståendet.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.