Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Trög start för Axess annonssälj

Publicerad: 7 Maj 2008, 04:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

När Ax:son Johnsons fintidning Axess bestämde sig för att börja sälja annonser förra sommaren var målet att få in 1,5 miljoner kronor under det första året. Riktigt så mycket pengar trillar dock inte in.


Axess magasin drog igång redan 2002 och ägdes då av Ax:son Johnsons stiftelse. I samband med att familjens maktbolag Nordstjernan förvärvade Axess Publishing i juli 2007 togs beslutet att börja sälja annonser.

Axess mål var att ta in 1,5 miljoner på ett år.

- Vi har inte nått upp till de nivåerna än. Det beror på att tv-engagemanget tagit för mycket tid. Just nu ligger vi på 500-600 000 kronor årligen, men i höst ska vi komma igång ordentligt, säger Peter Elmlund, Axess utgivare.

Vilka typer av annonsörer har ni?

- De väntade. Bokklubbar och researrangörer. Men vi har även lite andra typer på väg in.

Axess anlitar säljbolaget Ardeo. Där ingår de bland annat i kulturpaketet tillsammans med Allt om Historia, Populär Historia, Sweden Rock Magazine och Opera.

Axess erbjuder utöver magasinet annonsering i Axess TV och på Axess.se.

Vilket är största affärsområdet?

- Tv kommer att bli störst, särskilt eftersom vi nu sänder sju dagar i veckan. Tidigare sände vi bara på helger.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.