Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Trio startar kläm-och kännutställning

Publicerad: 7 Januari 2009, 14:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Sköna Hems före detta chefredaktör Lotti Ander slår sina påsar ihop med MTG-duon Sophie Wachtmeister och Peter Fahlberg och bildar bolaget Design Passion. Affärsidén är arrangera sex veckor långa sponsringsfinansierade designutställningar i Stockholm.


Den första utställningen hålls mellan den 18 april och 31 maj, i en 2.500 kvadratmeter stor lokal vid Stureplan i Stockholm. Under sex veckor kan arkitekter och designers hyra in sig och inreda sina ytor.

- Vi ska bygga om det här till privatbostäder, kontor, townhouses och hotellrum. Det är en helt ny kommunikativ plattform där producenter och arkitekter kan visa vad de kan i en kreativ miljö och besökarna kan klämma och känna på produkterna, säger Sophie Wachtmeister, försäljningschef på Design Passion.

Design Passion ska tjäna pengar på avgifter från arkitekterna som hyr ytor och på inträde från besökarna. Dessutom vill man ta in fyra huvudsponsorer, sex partners, samt ett antal "official suppliers". Vilka de är vill dock inte Sophie Wachtmeister berätta.

- Vi har olika nivåer på sponsorskapen. Men de branscher som kan ha ett intresse är telebolag, företag som säljer vit- och brunvaror, elbolag, bilar, färg, byggbolag, byggvaruhus. Vi vill ju visa upp framtidens boende och kontor, säger hon.

Arkitekterna och sponsorerna kan också hålla olika events, seminarier och pressvisningar kring sina utställningar.

Efter den 31 maj rivs utställningen ner. Delar av den ska sedan auktioneras ut och pengarna skänks till Childhood Foundation. Sedan byter utställningen fastighet - och innehåll.

Hur mycket omsätter en utställning?

- Det får jag återkomma med.

Sophie Wachtmeister var tidigare sponsringschef på TV3 medan Peter Fahlberg var chef för sälj- och ledarskapsutveckling på MTG. Lotti Ander var tidigare chefredaktör för Bonnier-tidningen Sköna Hem.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.