Tribes ska öka Telenors sälj

Telenor byter ut sin IT- marknads och digitala säljavdelning mot små tvärfunktionella team, där kompetensen från inhousebyrån spelar en avgörande roll.

Redan i början av året berättade Telenors då nytillträdde marknadschef Linda Wetterborg att en omtumlande kulturell och organisatorisk förändring stod för gryningen hos telekomjätten. 

I maj i år startade man inhousebyrån Telenor Inhouse Agency genom att slå ihop flera kreativa avdelningar till en stor byrå med drygt 20 anställda. Telenor hade nämligen märkt att många grupper internt gjorde liknande saker som ibland överlappande varandra, och inhousesatsningen blev vägen till att effektivisera arbetssättet. 

Samtidigt hade ett arbete pågått sedan i vintras med att sätta ihop tvärfunktionella team internt, där den kompetens som finns i inhousebyrån skulle spela en stor roll. 

— Det är en väldigt spännande tid just nu då ihouse tillsammans med stora delar av konsumentaffären ställer om till ett helt agilt arbetssätt, säger Jenny Rosander Ney, inhousechef på Telenor, till Dagens Media. 

Under den tid då Telenor Inhouse Agency varit i gång har man hunnit förflytta sig från mottagande produktionsbyrå till en byrå som driver egna initiativ med konceptuell höjd.

— Vi identifierar ständigt nya uppgifter och förbättringar i vårt arbetssätt. Ganska snart kommer vårt första stora kreativa uttag att synas, fortsätter hon. 

Sedan i vintras har Telenor filat på sin nya organisation, och i slutet av september lanserades den. I den nya organisationen är data kärnan och arbetssättet genomsyras av agilitet och innovation, berättar marknadschef Linda Wetterborg.

 – Vi har varit live nu i cirka två veckor. Det är intensivt men jättekul, säger hon. 

Läs hela artikeln i nummer 17 av Dagens Media. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-10-31 11.55Uppdaterad 2018-10-31 12.44

Ämnen i artikeln: