Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tre Kronor ska sälja Coca-Colas sportdryck

Publicerad: 30 Oktober 2001, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Tv och sponsring blir huvudmedier när Coca-cola lanserar sin sportdryck Powerade i Sverige. Bland annat sponsrar drycken hockeylandslaget Tre Kronor. Lanseringen av sportdrycken är Coca-Cola Companys största lansering i Europa.


Lanseringen av Powerade är delad i två steg. I det första steget går kampanjen

brett för att skapa kännedom om drycken. I steg två, som startar efter nyår,

fokuseras mer på målgruppen sportiga och aktiva 15- till 25-åringar.

Powerades kampanj blir först synlig i hockeyrinken när Sweden Hockey Games

startar den 6 november. Powerade sponsrar Tre Kronor och turneringen sänds i

TV4.

- Vi finns på isen och tröjor, och grabbarna kommer att dricka Powerade. Vi

kommer att synas hela tiden, säger Karin Sjögren, produktchef för Powerade.

Vecka 47, 19 till 25 november, går Powerade utomhus i Stockholm, Göteborg,

Malmö, Uppsala och Lund och i slutet av december rullar tv-kampanjen igång.

- Eftersom vi kör målgruppsfokuserat har vi valt satellitkanalerna TV3 och

Kanal 5. Vi går i anslutning till program och sportprogram som passar

målgruppen.

I steg två som drar igång efter årsskiftet blir print aktuellt. Även radio

diskuteras, men Karin Sjögren vill inte precisera detaljerna.

Även bred sampling i situationer relaterade till målgruppen och sportevenemang

ska hjälpa till att marknadsföra drycken, liksom en egen hemsida på internet,

skapad av Framfab.

Powerade är alltså Coca-Colas sportdryck, ambitionen för företaget är att bli

en komplett leverantör inom icke alkoholhaltiga drycker.

- Vi har haft för avsikt att bredda portföljen och sportdrycker är ett

underutvecklat segment. Sportdrycker har en stor potential och växer i hela

Europa, säger Karin Sjögren.

Powerade lanseras i tre smaker Mountainblast, Orangeburst, Citruscharge.

Lanseringen går parallellt i sju europeiska länder. Reklamkonceptet är

framarbetat av Wieden & Kennedy i Amsterdam som bland annat ligger bakom Nikes

koncept. Mediebyrå i kampanjen är Initiative Universal Media.

Exakt hur mycket lanseringen kostar vill Karin Sjögren inte berätta.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.