Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tre Kronor ratar Sveriges Mediebyråer

Publicerad: 17 Februari 2009, 15:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Mediebyråerna har börjat återvända till Reklamförbundet. Samtidigt har Tre Kronor Media valt att rata Sveriges Mediebyråer helt. "Vi vill inte fastna i ett fack", säger vd:n Niclas Fröberg.Nu startar Reklamförbundet en grupp för mediebyråer.


Många mediebyråer var tidigare medlemmar i Reklamförbundet, men valde att bryta sig loss och starta en egen organisation i oktober 2005. Den senaste tiden har flera valt att återvända till Reklamförbundet.

I dag var det dags för det första mötet för Reklamförbundets nybildade mediebyrågrupp. Enligt deltagarna handlade det om ett introduktionsmöte, men på sikt ska man identifiera olika frågor som Reklamförbundet kan driva ihop med de mediebyråer som valt att vara medlemmar i organisationen.

Mediaedge CIA återvände i november 2008.

- I Reklamförbundet har man mer av ett kommunikationsperspektiv medan Sveriges Mediebyråer än så länge hanterar de klassiska mediefrågorna. Det tycker vi är bra, men vi har ett bredare erbjudande i dag än Sveriges Mediebyråer, säger Daniel Colllin, vd på MEC.

Ska ni vara kvar i Sveriges Mediebyråer?

- I dagsläget inga planer på annat. Så länge det går framåt och det finns ett värde i att vara med så är vi det.

Andra byråer som är med i båda organisationerna är Carat, Bright Media och Nowa.

Tre Kronor Media har valt en annan väg. Sedan lanseringen förra året är man bara med i Reklamförbundet.

- Vi gör mycket mer än mediebyrådelen, vi vill äga hela frågan kring resultatbaserad marknadsföring. Vi gör till exempel också produktion, säger vd:n Niclas Fröberg, som var med och grundade Sveriges Mediebyråer i egenskap av vd på Mindshare.

Reklamförbundet har i dag motsvarande grupper för designbyråer, dm-byråer, digitala byråer.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.