Tre av tio banners syns inte

2009-03-18 08:10 Ola Eriksson  

Annonser som ligger i nyhetssajters huvudflöde uppmärksammas dubbelt så ofta som annonser som ligger i en sidospalt. Det visar en omfattande ögonrörelsestudie genomförd av fem av Sveriges största sajter.

Tillsammans med analysföretaget Mejsel har Aftonbladet, Expressen, Dagens nyheter, Svenska Dagbladet och MSN låtit 250 personer surfa på sammanlaget 500 sajter och titta på 40.000 annonser. Resultaten visar på större skillnader än väntat.

-Flera av de generella slutsatserna vi kan dra är i sig inga nyheter. Däremot är vi förvånade över de stora variationerna vi har sett, säger Daniel Lundqvist, vd på Mejsel.

Undersökningen visar att annonser som syns i en tidnings huvudflöde uppmärksammas av ögat i ungefär 70 procent av fallen. Det är lika ofta som artiklar i huvudflödet uppmärksammas. Undersökningen visar också att annonser i huvudflödet ofta uppmärksammas trots att de ligger långt ner i flödet. Ligger annonser i en spalt, ofta till höger om huvudflödet, avtar uppmärksamheten mycket snabbt.

Studien visar också på klara samband mellan annonser och redaktionellt material. Chansen att en annons uppmärksammas ökar med 150-200 procent om mer än 30 procent av den omges av redaktionellt material.

-Informationen vi fått från studien är jätteviktig i våra diskussioner om prissättning och placeringar, men det är för tidigt att säga hur eventuella förändringar kan se ut, säger Magnus Damstedt, analyschef på Dagens Nyheter.

Studien genomfördes sent i höstas. Några stora skillnader mellan tidningarna har inte framkommit enligt tidningarna själva.

-Många nyhetssajter ser mycket lika ut och därmed blir beteendena lika varandra. Men vi har ju haft den här informationen ett tag hos oss själva och den har varit mycket viktig i den redesign vi precis håller på med, säger Victoria Göransson Neuman som jobbar med annonsanalys på Svenska Dagbladet.

En längre artikel om studie kan läsas på Dagens Medias sajt om digitala medier, DIG, i morgon torsdag.

Ola Eriksson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt