Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Tråkigt slut på starkt år"

Publicerad: 20 Januari 2009, 07:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Sveriges Mediebyråers vd Per Rosvall tror att mediebyråerna fortsätter att ta andelar i år. Webben, som hans medlemmar blivit bättre på att hantera, kommer att vara motorn, säger han.


Han tycker att 2008 har präglats av "förvånansvärt" stabila siffror.

- På ett år som varit tufft har våra investeringar ökat med 5 procent. Vi har en halv miljard mer investeringar, det är ett styrkebesked, säger han.

En anledning till ökningen tror han beror på att fler annonsörer anlitar mediebyrå och att medlemmarna förmedlar allt fler köp på webben.

- Internet är ett komplext media som inte alla annonsörer har koll på, där tror jag vi kan hjälpa till. Samtidigt får vi fler kunder i Öresundsregionen och på Västkusten, säger Per Rosvall.

Byråerna vidgar samtidigt sina vyer ut från Stureplan. Under 2008 öppnade OMD kontor i Göteborg, samtidigt som Starcom Malmö fick se en utökad kundlista. Starcom planerar också en etablering i Göteborg, medan många andra redan är där.

I november kom dock de första minussiffrorna, som följdes upp med ett kraftigt ras i december, jämfört med samma period 2007.

- Det var inte helt otippat. Både reklam- och mediebyråbranschen ligger något halvår efter i konjunkturen, säger Per Rosvall.

Mediebyråernas investeringar växte under stora delar av 2008 snabbare än reklammarknaden i stort. Det är en utveckling som Per Rosvall tror kommer att fortsätta.

- Men vi ska ha en ödmjuk inställning, säger han.

Hur blir det annars 2009?

- Jag tror att webben kommer att vara motorn i medieinvesteringarna, i Sverige är den marknaden lika stor som tv. Vi får se vad som händer men företagen måste ju fortsätta sälja. Nu är utrymmet billigt och det ger ett gyllene tillfälle att ta marknadsandelar.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.