Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Tråkig, platt och sexistisk"

Publicerad: 31 December 2010, 05:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Det är snart nyår - och dags att summera 2010. Dagensmedia.se bad tre reklamare som verkar utomlands att att utse årets bästa - och sämsta - kampanjer.


Nina Åkestam, Kirshenbaum, Bond, Senecal + Partners, New York

Vad har varit årets bästa kampanj?

– Berghs School of Communication. Om man tror på att göra saker snarare än snacka finns det ingen konkurrens för Berghs. Om jag fick uppdraget att marknadsföra en reklamskola kan jag inte tänka mig något bättre än att göra en slututställning med hållbarhetstema, låta folk producera Guldäggsjobb redan under praktiken, nästan komma med i Melodifestivalen, exportera elever till världens bästa byråer och avrunda det hela med en av årets mest spridda twitterkampanjer. Jag kanske dock hade castat kampanjen lite annorlunda. Att ett 50-tal personer skulle göra allt det där och samtidigt se ut som att de har klivit rakt ut från The Sartorialist är liksom inte riktigt trovärdigt.

Och den sämsta?

– Jag vill inte sparka in dörrar som är så öppna att det blåser korsdrag, men det är ingen hemlighet att jag tycker att Reeboks Easytone-kampanjer är reklam när det är som sämst. Tråkig, platt och sexistisk. Sorgligast tycker jag är att de flesta verkar acceptera argumentet “det funkar ju”. Ingen har ifrågasatt att Reebok säljer skor på kampanjen. Det jag (och många andra) undrar är varför de måste göra världen lite sämre när de gör det.

 

Carl Fredrik Jannerfeldt, BBDO New York

Vad har varit årets bästa kampanj?

– Året 2010 var en kavalkad av svenska hits. B-reel gjorde musikvideon interaktiv, platsbaserad och personlig. Forsman visade hur man gör en IKEA-katalog social, FSWL fick folk att engagera sig i en produktdemonstration, Åkestam gav folk ett nytt sätt att skicka julkort på, och DDB förändrade folks beteende genom att göra saker roligare. De utländska favoriterna var Nikes "Write the Future" och "Chalkbot", Domino's "Pizza Turnaround" och såklart Old Spice. Men min personliga favorit från året är ändå Gatorades "Replay". En så enkel idé, ett så maffigt utförande och en så fantastisk historia hade inte kunnat bli annat än magiskt. Att "Replay" dessutom gått och blivit en tv-serie och snart ska bli långfilm, det är bara grädde på moset.

Och den sämsta?

- Dålig kommunikation får ofta så mycket uppmärksamhet som den förtjänar, alltså mycket lite. Det finns däremot tillfällen då den är så dålig att den blir ett samtalsämne i sig. Jag ger mig på att sparka upp årets mest vidöppna och väloljade dörr och kallar BP:s hantering av oljeutsläppet i mexikanska golfen årets svagaste insats. Att lite slapphändigt photoshoppa ett par bilder, underdriva utsläppens utsträckning och skylla ifrån sig, ger Beyond Petroleum grand prix i kategorin, "Usel varumärkesvård". Grattis.

 

Nicke Bergström, Mother New York

Vilken har varit årets bästa kampanj?

– Oj, det finns faktiskt en hel del bra att välja bland. En av de starkast lysande stjärnorna är Rolighetsteorin och det finns flera anledningar till varför en kampanj som lanserades 2009 förtjänar sin plats på 2010-års reklampodium.

Många kampanjer, främst på nätet, får bra fart ett par dagar och glöms sen bort. Rolighetsteorin har dykt upp gång på gång i olika sammanhang, den har byggts på över tid av såväl betraktare samt de som engagerade sig. Slutligen, när vinnaren utsågs, så bevisades tesen. Detta är en kampanj som berör folk i alla åldrar och man behöver inte vara det minsta bilintresserad för att uppskatta eller förstå budskapet. Rolighetsteorin är en kampanj som jag önskar att jag gjorde.

Och den sämsta?

– Om det finns ett många bra kampanjer som kvalar in till årets bästa kampanj så finns det sannerligen fler som inte är bra. En stor del av all reklam som produceras är faktiskt rätt pinsam och den jag vill förpassa till 2010 års reklamskamvrå är Digital Death för Keep a Child Alive.

19 kändisar, såsom Lady Gaga, Justin Timberlake, Usher och Serena Williams slutade att twittra på World Aids Day. Vanliga människor skulle sen donera pengar för att kändisarna skulle börja twittra igen. Målet var att nå en miljon dollar.

Men hallå, är det några som har råd att skänka några dollar så är det väl just de här personerna?

Vi lever i en transparent värld och initiativet slog tillbaka stenhårt. Kim Kardashian, en av de som slutade twittra, får själv upp till 10.000 dollar för att nämna ett varumärke. Eh, hon kanske kunde skänkt en slant?

Eller Usher, som gav en bil värd mer än 75.000 till Justin Bieber i födelsedagspresent? Allt Ushers ger i present till de som dör i AIDS är han sluta twittra ett par dagar. Fy fan, det smakar riktigt illa.

Kritiken kom snabbt. Bloggar och artiklar häcklade kampanjen och folk var inte särskilt sugna på att få kändisarna att twittra igen.

Det hela slutade dock med att Usher tröttnade och twittrade ändå samt att en enskild miljardär gick in med en halv miljon dollar för att lösa ut våra stackars twittertörstande kändisar.

Digital Death är inget annat än ett plumpt och tydligt bevis på att de som inte har koll på modern reklam nog bör se sig om efter ett annat yrke.

Ardalan Samimi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.