Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Traditionella medier upp 17 procent i april

Publicerad: 5 Juni 2000, 09:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:29

Radio och TV går fram mest i IRMs siffror över nettoförsäljningen för traditionella medier för perioden januari-april, jämfört med samma period 1999. Dagspress, populärpress, fackpress, tv, radio och utomhus ökade försäljningen med 11 procent till sammanlagt 5,5 miljarder kronor.


Under april var ökningen ännu starkare, 17 procent, till 1,6 miljarder kronor.

Tillväxten var starkare för samtliga medier utom för bio, som minskade

nettoförsäljningen med hela 28 procent. TV och radio ökade under april med 24

procent och under kvartalet med 16 respektive 21 procent.

IRMs siffror bygger på uppgifter om nettoförsäljningen från medierna själva. I

tv ingår Kanal 5, TV3 och TV4. IRM har inga siffror för 1999 för populärpress

och fackpress.

Här är siffrorna:

april

Dagspress: 885 miljoner kronor (+13,9 procent)

Populärpress: 73 (-)

Fackpress: 122 (-)

TV: 398 (+24)

Radio: 53 (+24)

Utomhus: 67 (+13)

Bio: 5 (-28)

Totalt: 1.603 (+17)

januari-april:

Dagspress: 3.123 miljoner kronor (+10 procent)

Populärpress: 205 (-)

Fackpress: 451 (-)

TV: 1.300 (+16)

Radio: 175 (+21)

Utomhus: 238 (+7)

Bio: 22 (-9)

Totalt: 5.514 (+11)

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.