Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tradedoubler om TD Integral: Det är spårning 4.0

Publicerad: 15 April 2008, 12:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Affiliateföretaget Tradedoubler lanserar spårningsverktyget TD Integral som de menar ska revolutionera synen på spårning och uppföljning på nätet. "Nu kan vi följa konsument genom hela köpprocessen, så en liten revolution är det allt", säger Tradedoublers Sverigechef, Fredrik Sellgren.


TD Integral är en cookiebaserad lösning som visar hur konsumenterna rör sig från köptanke till fullbordat köp. Fredrik Sellgren beskriver processen som en tratt där tankarna till en början är breda och ospecificerade men som smalnar av till den punkt där köpet görs.

- I dag ger vi all cred till sista klicket men från att konsumenten får tanken att det skulle vara skönt med en solsemester, så kommer många kontakter ske via sökningar, klick på annonser med mera innan avslut. Nu kan vi för första gången kartlägga den processen och sätta ett värde på de kontakter som leder fram till försäljningen, säger han.

Systemet redovisar inte enskilda besökares färd genom cyberspace utan visar trenderna hur besökarna rör sig. Ett par procent försvinner genom användare som har blockerat tredjeparts-cookies eller rensar sina cookies under mätperioden. I systemet kan kunden ange vilket värde han/hon sätter på specifika kontakter, till exempel 20 procent av ordervärdet.

- Det finns system i dag som gör liknande saker för till exempel hemsidor, men ingen aktör så vitt jag vet som knyter ihop alltihop med annonser, sök och så vidare. Det här är spårning 4.0 eftersom vi tar nästa steg i hur vi använder spårning och uppföljning. I framtiden kommer det vara självklart att mäta effekten på det här sättet.

TD Integral är integrerat i Tradedoublers teknikplattform och kan användas av företagets kunder.

Grafiks illustration över principen bakom TD Integral.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.