Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Toys'r'us kastar ut MediaCom och Grey

Publicerad: 20 April 2007, 05:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Efter en byråupphandling har leksaksjätten Top-Toy, som äger Toys'r'us och BR, valt att inte gå vidare med Mediacom. Top-Toy har även sagt upp samarbetet med reklambyrån Grey från och med den 1 april.


Som ny mediebyrå väljer Top-Toy OMD. - Mediemarknaden har ändrats väldigt mycket och snabbt och det var dags för oss att se över hur vi ska spendera vår stora mediebudget i framtiden. Därför bjöd vi in tre mediebyråer som fick presentera hur de skulle använda pengarna, och vårt val föll på OMD, säger Top-Toys säljchef Villy Gravengaard.

Villy Gravengaard avslöjar inte hur stor mediebudget det rör sig om, men säger att Top-Toy är den största köparen av tv-reklam i Norden bland leksaksbolagen. Dessutom spenderas stora summor på andra medier, som internet, tidningar och kataloger.

Utöver OMD deltog Carat och Top-Toys dåvarande mediebyrå Mediacom i pitchen.

Varför avbryter ni samarbetet med Mediacom?

- Det beror inte på något missnöje från vår sida. Vårt samarbete har fungerat väl och de har spelat en stor roll i vår framgång. Vi har arbetat med Mediacom i flera år och nu var det dags att se över mediestrategin.

Hur kommer Top-Toys mediestrategi att förändras i och med bytet av mediebyrå?

- Mediebilden i Norden ändras snabbt, vilket kommer att märkas i vår mediestrategi. Redan från sex års ålder spenderar barnen allt mer tid vid datorn och på internet. Samtidigt blir tillgången till andra mediekanaler allt mer begränsad. I och med de nya reklamfria barnkanalerna i Norden satsar de kommersiella kanalerna allt mindre på barn-tv, säger Villy Gravengaard.

- Fortfarande återstår mycket strategiskt arbete och eventuellt stora ändringar kommer att märkas först 2008.

OMD är den enda kommunikationsbyrån som Top-Toy i Norden har avtal med för tillfället. Den 1 april avslutades samarbetet med reklambyrån Grey.

- Grey är en av världens bästa reklambyråer och vi är väldigt nöjda med deras arbete. Men Top-Toy har växt mycket och vi har gör numera mycket av marknadsföringen i Norden internt. Framöver tror jag att vi kommer att hitta en extern partner som utvecklar strategier för vår centrala marknadsföring, men att vi även kommer att anlita olika byråer med specialistkompetens för enskilda projekt.

Enligt Villy Gravengaard finns det i nuläget inga planer på upphandling av en ny central reklambyrå, men det kan bli aktuellt så småningom.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.