Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Toyota utmanar Volvo om säkerheten

Publicerad: 9 Maj 2008, 04:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Toyota ska med en stor kampanj positionera sig som Sveriges säkraste bilmärke. "Alla pratar nästa bara om miljö nu, det finns en ledig lucka i säkerhetspositionen", säger Tomas von Hedenberg, marknadschef på Toyota.<b>Se filmen på Dagensmedia.se</b>


Toyotas senaste kampanjer har kretsat kring miljö och kvalité. Men nu ska kommunikationen istället byggas kring säkerhetsargument.

- Vi har en stark position inom miljö och kvalité. Branschen som helhet har tonat ned säkerhetsargumentet under de senaste åren och där finns en ledig position, säger Tomas von Hedenberg.

På måndag rullar den 45 sekunder långa reklamfilmen ut. TV4 och Kanal 5 är huvudkanaler för kampanjen, men filmen ska även gå i Discovery, TV4 Plus, Tv8 och Kanal 9. Kampanjen går även i kvällspress och på Toyotas hemsida.

- Inom kampanjen kommer vi att variera tonläge. Dels kommer vi sticka ut hakan och tala om att vi har den säkraste bilen. Dels vill vi skapa diskussion där vi ställer frågan "varför kör du inte Sveriges säkraste bil?".

Bakgrunden till Toyotas ompositionering är att deras modell Avensis blev utsedd till Sveriges säkraste bil av försäkringsbolaget Folksam.

- Spjutspetsen blir Avensis, men vi ska även paketera in andra modeller i detta.

Toyota har gjort mätningar som visar att märket i dagsläget ligger efter Volvo, Saab och Volkswagen, vad gäller säkerhetsassociationer.

- Volvo är väldigt etablerade när det gäller säkerhet, det blir nog svårt att ta deras säkerhetsposition. Men vi ska på ett tydligt sätt prata om deras tidigare huvudargument och stärka vår säkerhetsassociation och komma upp ett par pinnhål.

Tomas von Hedenberg tror dock att Toyota ska klara av att köra förbi Volkswagen med denna kampanj.

Det är reklambyrån SWE som har tagit fram Toyotas nya varumärkestema och gjort reklamfilmen.

- I fimen vill vi skoja lite kring det absurda i att vi faktiskt inte alltid väljer bil efter säkerheten, säger Björn Schumacher, kreativ chef på SWE.

Kampanjen pågår under större delen av återstoden av 2008. Mediebyrå är Group M-byrån Mediacompany.

Arbetsgrupp för Toyota på SWE

AD: Andreas HellströmCopy: Anders Lidzell och Martin BartholfProjektledare: Ulf Enander och Kristina LindholmProduktionsledare: Bitte Söderlind

SWE Film har producerat filmen.

Producent: Pontus JerrstedtRegissör: Tobias Bergman

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.