Nyheter
Toyota tvingas förändra reklamen
Publicerad: 17 september 2008, 17:14
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40
Dagens Media kan avslöja att bilföretaget Toyota tvingas göra om all reklam för modellen Avensis efter påtryckningar från konkurrenter.
Rvd
Rolf van den Brink
Toyota trycker hårt på säkerhet i sin kommunikation. I Sverige har Toyota marknadsfört bilen som "Sveriges säkraste bil - på riktigt" och gör så fortfarande på hemsidan.
Toyota hänvisar till en undersökning utförd av försäkringsbolaget Folksam år 2007. Dock ligger Toyota lite lägre med att berätta att det rör sig om årsmodell 2003.
Detta har upprört andra aktörer i branschen som ska ha satt juridisk press på Toyota att upphöra med annonseringen. Det japanska bilmärket har efter det stoppat reklamen framtagen av reklambyrån SWE.
- Tyvärr kan jag inte kommentera det, säger Kristina Lindholm, projektledare för Toyota på SWE.
Bengt Dalström, informationschef på Toyota Sweden, bekräftar för Dagens Media att företaget ska göra om reklamen.
- Vi har förtydligat oss. Vi har sagt att Avensis är Sveriges säkraste bil, och nu har vi blivit tydligare med vart det kommer ifrån, att det är grundat på Folksams undersökning av säkra och farliga bilar när det gäller uppföljning av verkliga olyckor, säger han.
Toyota ska fortsätta med sitt säkerhetsbudskap när bilföretaget drar igång nästa kampanjomgång.
- Men vi blir tydligare med vem som är avsändare för undersökningen.
Ska ni fortsätta att trycka på att Avensis är Sveriges säkraste bil?
- Jag vet inte exakt vad budskapet blir i ord, för det är inte bestämt än. Men vi kopplar det direkt till Folksams undersökning, säger Bengt Dalström, och tillägger att förändringen genomförs i all Toyotas kommunikation.