Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Toyota stämmer Volvo - "falskt och ovederhäftigt"

Publicerad: 10 Februari 2009, 06:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Volvos påstående om att modellen XC60 är "världens säkraste bil" uppskattas inte hos Toyota. Nu drar det japanska bilmärket Volvo inför marknadsdomstolen.


Påståendet har bland annat gjorts i reklamfilmer som rullat i TV4, i print i dagspress, utomhus, samt TV4 Fakta. Toyota uppskattar kostnaderna för reklamen till "flera miljoner" per vecka.

Enligt Toyota finns det inga undersökningar som visar att Volvo skulle vara säkrare än någon annan bil. Volvo ska inte heller hänvisa till någon bevisning för sitt påstående, enligt stämningsansökan.

"Toyota gör gällande att det finns bilar i världen som är säkrare än bilmodellen och Volvo torde inte kunna bevisa att påståendet är korrekt. Marknadsföringen är därför inte vederhäftig, utan falsk och ägnad att vilseleda mottagaren", skriver Toyota i stämningsansökan.

Reklamen sticker extra i ögonen på Toyota eftersom Volvo nyligen skickade ett brev till biltillverkaren för att klaga på att Toyota utropat sig till "säkrast i Sverige", och hänvisat till en undersökning av Folksam. Toyota backade då och ändrade sin reklam.

"Att Volvo bara ett kvartal senare använder ett påstående om att Bilmodellen är "säkrast i världen", därtill utan någon som helst hänvisning till någon undersökning som styrker påståendet, är minst sagt anmärkningsvärt", skriver Toyota.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.