Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Toyota kör dubbla kampanjer

Publicerad: 7 maj 2009, 04:31
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

När bilindustrin dyker går Toyota mot strömmen och lanserar fem nya modeller i år. Nästa vecka gör bilarna Urban Cruiser och Verso entré på bilmarknaden med var sin reklamkampanj.


Banner för Urban Cruiser. Utgångspunkten i Toyotas kommunikation är sedan många år kvalitet, men på senare tid har bilmärket adderat aspekter som miljö, innovation, säkerhet och design till varumärket. I år satsar Toyota på något smalare kampanjer och mer utomhusreklam än tidigare för att klara av alla lanseringar med en likvärdig marknadsbudget.

Urban Cruiser är enligt Toyota en ny typ av bil på den svenska marknaden - en liten kompakt bil med fyrhjulsdrift.

- Den har varit en utmaning för oss marknadsföringsmässigt eftersom eftersom vi inte har någon köphistorik att luta oss på och därför inte vet exakt vilken köpmålgrupp bilen kommer att ha. Därför går vi ganska brett, men riktar primärt in oss på aktiva människor i storstäderna, säger Toyotas reklamchef Tobias Eklund.

Kampanjen startar i kvällspressen med annonser som ska driva folk till bilhallarna nästa helg. Reklamen går också rikstäckande utomhus. På webben blir det banners på breda sajter som Aftonbladet.se och smalare livsstilswebbar, som Svenska Fans. Webbannonserna för Urban Cruiser visar en bil i 3D som kan styras med musen.

- De är ganska nyskapande för att vara bilannonser. Syftet med kampanjen som helhet är att skapa räckvidd och kännedom om den nya modellen. Namnet Urban Cruiser säger en hel del om bilens egenskaper, så vi försöker framför allt få fram känslan i annonserna, säger Tobias Eklund.

North Kingdom står för bannerkonceptet, medan SWE och Rebenga har anpassat dem för den svenska marknaden.

Den sjusitsiga familjebilen Verso var en lättare nöt att knäcka för marknadsföringsteamet. Målgruppen är framför allt barnfamiljer.

- Den här typen av "multipurpose vehicle" är något man historiskt köper för att man måste, snarare än att man vill. Vi försöker skapa en lust kring bilen i reklamen - att det är en positiv familjekänsla att vara tillsammans i den stora bilen.

Förutom en utomhuskampnaj syns Verso-reklamen på webben och med annonser i familjemagasin som Mama och Family Living. Reklamen ska även gå i affärspress, bland annat DI, Veckans affärer och Affärsvärlden. Målgruppen där är tjänstebilsförare.

Varken Urban Cruiser eller Verso går i tv, vilket var Toyotas huvudmedium ifjol. SWE är som vanligt huvudbyrå för båda kampanjerna och Customers Only är taktisk byrå. Mediacompany står för medieupplägget.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.