Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Toyota bygger Framtidens Bilhall med SRC

Publicerad: 18 Februari 2008, 09:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Den traditionella bilhallens betydelse minskar och nu ser Toyota bakom horisonten i projektet Framtidens Bilhall. Toyota har rekryterat specialistkompetens för att driva projektet och konsultbolaget Scandinavian Retail Center, SRC, har anlitats för att göra en förstudie.


- SRCs uppdrag är att göra en analys på hur våra kunder beter sig i köpprocessen när de är i bilhallen, säger Toyotas marknadschef Tomas von Hedenberg.

Han säger att bilhallarna lockar allt färre besökare eftersom konkurrensen om kundernas tid har hårdnat. Det är inte längre ett självklart lördagsnöje att åka ned till bilhallen och titta på bilar.

- Bland en del varuhus som Elgiganten och Ikea har helgöppet nästan utvecklats till en nöjesindustri i sig. Därför måste vi istället se på hur vi ska fördela våra marknadsaktiviteter över veckans alla sju dagar.

Han poängterar att även om färre kunder besöker bilhallen så säljer Toyota fler bilar än tidigare. Han tror att det beror på att kunderna med hjälp av internet kommer mer informerade till bilhallen och redan har en god uppfattning om vet vad de vill ha.

- Det ställer nya krav på oss att möta upp med rätt säljverktyg och kommunikation i butiken.

Bilhandlarna måste också vässa sitt retail-tänkande i termerna av att hela tiden ha förnyelse i butiken, säger han, och ser i förlängningen inte bilhallen som det enda och självklara stället att sälja bilar på.

- Sonys produkter säljs på Elgiganten och en mängd andra varuhus men de väljer ändå att öppna en flagship-store på Regeringsgatan. Varför skulle inte bilhandeln kunna exponera sina varumärken på samma sätt?

Han ser också en möjlighet att nischa in exponeringen av bilarna mot målgrupper och berättar om en handlare i Kalmar som under förra sommaren fick en ledig marknadsyta i ett köpcenter.

- Han ställde upp bilen där, vilket var ett annorlunda sätt att möta kunderna. Det blev en snackis på stan och jag tror att den typen av pop up-stores i rätt sammanhang är ett bra sätt att nå utvalda målgrupper.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.