Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Torget vill omvärdera Internetbesök

Publicerad: 18 Oktober 1999, 13:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Ett besök av någon som faktiskt kan tänka sig att handla över Internet borde värderas högre. Det anser Torget som nu vill omvärdera och ta betalt för shoppande Internetbesökare.


- Ett klick från en besökare på Torget borde vara mer värt för annonsören än

att bara exponeras 20 gånger för någon som besöker en sajt för att chatta och

aldrig skulle handla, säger Sophie Nordström, produktchef för Torget.

Idag prissätts annonsplatserna på Torget enligt tre parametrar: fast plats, per

exponering och per antal klick. Vanligast är att annonsören köper en

kombination av de tre. Nu vill Sophie Nordström, produktchef på Torget, införa

en fjärde parameter där värdet på de Torgetbesökare som surfar vidare till en

annonsörs hemsida framgår och prisätts.

- Jag sitter med affärsplanen framför mig just nu. Vi kommer att kunna

presentera den för marknaden under nästa år, säger Sophie Nordström.

I våras relanserades Torget som en ren handelsplats och efter den relanseringen

har Sifo mätt demografin hos Torgets besökare. Resultatet: 160.000 unika

sidnedladdningar och drygt 900.000 besökare per månad, varav 71 procent är var

konsumenter, har gett Torget ett ökat självförtroende.

- Om H&M lägger ut en vacker modell i underkläder på banner och får extremt hög

klickfrekvens så vet de varför, det är ju ögongodis. Men hur många av dem som

klickat vidare till deras sajt handlar?

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.