Toppår för medieinvesteringar 2018

All time high för medieinvesteringar år 2018.

Foto: Janne Næss

Totalt investerade svenska annonsörer över 15 miljarder kronor förra året, vilket är ett historiskt rekord. Radio är för andra året på rad medieslaget som ökar mest.

De totala medieinvesteringarna under 2018 är de högsta i Mediebyråbarometerns historia, skriver Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande. Investeringarna ökade med 6,2 procent mellan 2017 0ch 2018. Även december 2018 sticker ut. Noteringen är den högsta någonsin för julmånaden, och totalt förmedlades december 2018 nästan 1,1 miljarder kronor. 

De flesta mediekategorier har haft en positiv tillväxt under 2018, och för andra året i rad blev årets stora vinnare radio. Medieslaget är det som vuxit mest under året, med sina 22,4 procent. Det motsvarar en ökning om 108 miljoner kronor. Även utomhus, sociala medier, online video, sök, tv och online display landar på plussiffror när året summeras.

Störst ökning i faktiska tal har tv, med en tillväxt om 538 miljoner kronor. De samlade digitala kanalerna hade en ökning på 6,7 procent.

Hårdast motvind 2018 hade kategorierna bio, DR, dagspress landsort, dagspress kväll, dagspress storstad, fackpress samt populärpress.

 Print dalade med 14 procent under 2018, vilket motsvarar 256 miljoner kronor. Året innan backade kategorin med elva procent.

Staffan Slörner som är vd för Sveriges Mediebyråer är glad över att medieinvesteringarna fortsätter att öka, och har gjort så sedan 2013.

– En förklaring är att investeringsnivån är starkt korrelerad till konjunkturen, men även att av mediebyråernas erbjudande växer och följer en allt mer komplex medievärld. Tjänster såsom data management, programmatic, sociala medier, research, digital video, produktion och söktjänster växer snabbt och driver också på den totala omsättningen. Därmed går vi också in i ett mycket spännande år för mediebyråbranschen.

December 2018 blev en överraskande positiv månad för alla utom ett medieslag.

– Undantaget är de tryckta medierna som i december föll kraftigare än någon annan månad; resultatet i december är en negativ tillväxt om hela 31 procent, motsvarande 56,5 miljoner kronor. Dessutom ser förflyttningen till rörliga och digitala kanaler ut att återigen accelerera, kommenterar Jochum Forsell, vice vd IUM.

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2019-01-08 09.20

Dela artikeln: