Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Tomt i Försäkringskassans kampanjkassa

Publicerad: 28 februari 2007, 04:09
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

Försäkringskassan saknar pengar till att köpa reklam. Förra året spenderade myndigheten 21 miljoner kronor på marknadskommunikation. Under 2007 är mediebudgeten lika med noll.


Det är nedskärningar och ett minskat anslag på 500 miljoner kronor till myndigheten som bidrar till att Försäkringskassan inte kommer att genomföra några externa kampanjer under hela året.

- Plånboken är tom. Vi har inga pengar till extern kommunikation förutom till våra basuppgifter som att informera om våra försäkringar, säger Magnus Zachariasson, informationsansvarig på Försäkringskassan.

Förra året lade Försäkringskassan 15 miljoner kronor på en kampanj om ohälsan och arbetsförmågan som syntes i tv-reklam och annonser i morgonpress. 6 miljoner gick till att informera om myndighetens självbetjäning och 020-service. Även den kampanjen gick i tv och via direktreklam.

Årets obefintliga mediebudget är direkt kopplad till Försäkringskassans minskade anslag och Magnus Zachariasson tror att det handlar om en tillfällig åtstramning. Försäkringskassan samarbetar med tre reklambyråer: TBWA, Z Co och Garbergs. Deras kontrakt löper över tre år och byråerna pitchar mot varandra inför varje kommunikationsuppdrag.

Lotta Olsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.