Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Toms testamente - därför slutade Berghs rektor

Publicerad: 6 November 2001, 13:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

I ett inlägg på Reklamförbundets hemsida Reklam.se, lägger Tom Andersson ut texten om varför han lämnade jobbet som rektor för Berghs Schools of Communication.


Han hade tänkt stanna i fem år, men slutade efter 2,5 år. Lågkonjunkturen fick

Berghs rektor Tom Andersson på andra tankar.

"Medie- och reklambranschen känns alltmer ytlig. Jag fungerar inte heller i

konjunktursvackor", skriver han i inlägget.

- Jag är en person som startar projekt och är extremt utåtriktad. Jag är ingen

förvaltande person som jobbar internt, kommenterar Tom Andersson till Dagens

Media.

Styrelsen och ägarna (bland annat Reklamförbundet) för Berghs Schools of

Communication får en varsin skopa ovett i Tom Anderssons inlägg:

"De menade att skolan behövde en tydlig vision, att jag stod för den, och att

allt därför skulle bli bra. Jag förstod inte riktigt vad de menade med

'vision', men jag tog det som komplimang. Bara några månader senare förstod jag

emellertid att ordet 'vision' bara var en ursäkt för att inte fatta några

riktiga beslut."

Enligt Tom Andersson bestod styrelsen av "byråledare med föga intresse för

skolan" och som var "främst intresserade av sina egna byråer".

Tom Andersson kommenterar:

- Det gällde främst den gamla styrelsen, som ständigt byttes ut. Det var olika

byråledare som Sunit Mehrotra, Stefan Skog, Sven-Olof Bodenfors, Björn Larsson

och Ulf Enander, och så var det någon professor från Uppsala, som jag glömt

namnet på. De hade främst ett intresse i sin egen verksamhet. Kunskapen om

skolan var väldigt dålig. De satt där i egenskap av sina positioner i

branschen. Den nuvarande styrelsen är däremot proffsig.

Enligt Tom Andersson var det han själv, genom att hota med sin avgång, som

tryckte på för att skolan skulle få nya huvudägare, vilket skedde för ett år

sedan då norska B+W Learning Systems köpte en majoritetsandel.

Skolans största problem var "att traditionella obsoleta yrkesindelningar

hämmade skolans utveckling". En indelning som understöddes av

reklambranschtidningen Resumé, som har varit som ett rött skynke för Tom

Andersson. Tidningen "struntade" i att personalen och studenterna i stort var

lojala med Tom Andersson och "fokuserade på personkonflikter utan analys".

Tom Andersson skräder inte orden: "Resumé är en symbol för det skråtänkande och

det kunskapsförakt som medie- och reklambranschen har utvecklat."

Tom Andersson kommenterar:

- Allt började i maj 1999 då dåvarande vdn, gav en exklusiv intervju i Resumé

när jag tillträdde som rektor. Sedan dess är det ett slafsverk de gör när de

bevakar branschen. De gör inte sin research och de ringer inte och kontrollerar

vad det handlar om. När man påtalar det, är de arroganta. Jag skrev en krönika,

Jubileum - 2 år med Resumé, där jag systematiskt gick igenom ett axplock av

deras bevakning på 3 A4-sidor. Krönikan fick jag inte publicera i Resumé och nu

spar jag den till min bok i stället.

Tom Andersson ska nu skriva en bok som handlar om "hur vi förenar kritiskt,

strategiskt och kreativt tänkande i det praktiska arbetet med

kommunikationsfrågor." Namnet är 'I folkbildningens tjänst'. Detta enligt ett

brev som Tom Andersson skickar till branschfolk för att få "input" .

Dessutom ska han starta ett förlag med Ola Esping, scenograf, Michael Hagelin,

marknadsansvarig på Russel Athletics och Annica Leifsdotter, tidigare

chefredaktör för Miljöekot.

- Det är ett helt nytt förlagskoncept med en ny typ av innehåll. Förlaget

kommer att vara nätbaserat. Intäkterna kommer från konsultation, förlaget blir

en slags agentur. Men jag måste hålla på informationen ett tag till. Vi är

precis i utvecklingsskedet, säger Tom Andersson.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.