Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Tolv störande annonser som snart ryker i Google Chrome

Från och med sommaren blockeras dessa 12 annonsformat i Google Chrome.

Foto: Coalition for better Ads

Från och med juli kommer Google blockera annonser som inte följer Better Ads Standards.

Tolv annonstyper kommer att blockeras i Google Chrome från och med juli 2019.

Gemensamt för dessa är att de inte följer Better Ads Standards, som tagits fram av Coalition for better Ads, som Google är medgrundare av.

Bland annonsformaten som filtreras bort återfinns format som pop-ups och videoannonser med autostart, med ljud. Publicister som verifierat sina sajter i Google Search Console kommer att få notiser för både desktop och mobila webbplatser om man bryter mot standarden, skriver Dagens Analys.

Förra året införde Google Chrome möjligheten att blockera eller filtrera bort störande annonser som inte följer Better Ads Standards. Från och med i sommar är de alltså ett minne blott. Better Ads Standards gäller över hela världen.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2019-01-10 07.38

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: