Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

TNS Gallup lanserar dagliga internetundersökningar

Publicerad: 28 februari 2007, 14:42
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

Efter två månaders parallellkörning för att testa den nya tjänsten, började TNS Gallup nyligen med dagliga Omnibusmätningar via internet.


Carlsberg var en av de första kunderna som valde att testa tjänsten, som enligt TNS Gallup lämpar sig särskilt väl för företag som vänder sig till yngre målgrupper.

- Våra tester har visat att det här är nog så bra som telefonintervjuer. Respondenterna ger mer genomtänkta, och förmodligen sannare, svar eftersom de inte känner sig lika forcerade som när de blir uppringda på kvällen via telefon, säger Per Boström, vd för TNS Gallup i Sverige.

Går ni ifrån telefonintervjuer helt nu?

- Nej, vi fortsätter att göra telefonintervjuer när det är befogat, men det här är ett väldigt bra alternativ som ger våra kunder samma svar till en lägre kostnad.

Går det att säkerställa vem som svarar på frågorna när samma dator eller mejladress i vissa fall delas av flera personer?

- Helt säker kan man aldrig vara, men det går ju inte att säga vem som finns i andra änden av telefonluren heller. Vi får utgå ifrån att de som valt att gå med i en undersökning också svarar på frågorna. Enligt våra parallelltester har vi inte kunnat se några avvikelser i svarsbilden. Däremot har vi fått mer uttömmande svar, vilket är positivt.

Finns det någonting som omnibusundersökningar via internet inte lämpar sig för?

- Vid undersökningar som riktar sig till gruppen 60 plus är telefonintervjuer säkrare, men omvänt ger internetundersökningar en högre svarsfrekvens bland yngre generationer.

Pernilla Widén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.