Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TNS Gallup köper Prospera

Publicerad: 15 Februari 2008, 07:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Analysföretaget TNS Gallup stärker upp erbjudandet inom finanssektorn genom att köpa konkurrenten Prospera. "Vi har en ambition att bli marknadsledare i Sverige och det här är ett steg mot den ambitionen", säger Per Boström, vd på TNS Gallup.


- Förvärvet ligger i linje med vår strategi att utveckla våra affärer i strategiskt viktiga sektorer. Prospera är framträdande inom den finansiella sektorn som är ett prioriterat område för oss, säger Per Boström.

Han säger att Prospera har en intressant produktportfölj, där han speciellt nämner deras syndikerade mätningar där resultatet delas av flera aktörer. Han ser två starka synergier mellan TNS Gallup och Prospera.

- Prospera har en svensk bas medan vi jobbar globalt. Genom att de kommer in i vårt nätverk kan vi samla in data på nordisk nivå som vi sedan kan leverera lokalt på varje marknad. Sedan ser vi att TNS Gallups verktygslåda av mer förädlade undersökningsprodukter kan tillföra Prosperas kunder än större analysmöjligheter.

Agneta Elvestedt, Prosperas vd fortsätter som vd också med TNS Gallup som ny ägare.

Prospera har tolv anställda och ett 15-tal intervjuare. Merparten av Prosperas kunder är banker, fondkommissionsbolag, fondbolag, finansiella handelsplatser och börsbolag. Agneta Elvestedt fortsätter som vd också efter uppköpet.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.