Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tjejerna som kränger svensk vikinga-tv på rivieran

Publicerad: 16 April 2007, 07:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

CANNES. Här är tjejerna bakom det nya tv-bolaget Freja Gudsdotter TV. Just nu befinner de sig på tv-mässan i Cannes för att sälja idén om en storslagen dramaserie i vikingamiljö till världens tv-bolag.


Mitt bland de stora svenska tv-kanalerna och produktionsbolagen i Cannes återfinns ett mindre känt företag, Freja Gudsdotter TV. Bakom det nystartade bolaget står Sofia Brattwall, journaliststudent på JMK, och Miranda Hortlund, som för närvarande sysselsätter sig med olika ströjobb.

Tjejerna har utvecklat tv-serien Freja Gudsdotter, som marknadsförs som "en blandning av den magiska mystiken i Sagan av ringen och realismen och passionen i den storslagna tv-serien Rome".

- Det är en serie av kvinnor för kvinnor. Den handlar om en 15-årig flicka som heter Freja, om hennes liv och hennes plågor, säger Sofia Brattwall, bolagets general manager.

Freja Gudsdotter utspelar sig i Sverige år 852. Kvinnorna levde hårda liv, med slaveri, våldtäkt och död. Många flickor tvingades att gifta sig när de var mellan 12 och 15 år, enligt Sofia Brattwall.

En sju minuter lång trailer har spelats in, och ska under tv-veckan i Cannes visas upp för potentiella köpare och investerare från Sverige och utlandet. Freja Gudsdotter TV kränger den nya tv-serien via en egen monter på mässan.

- Vi har en idé, som vi tror på och hoppas på. Men vi behöver hjälp, och det är lite därför som vi åker ner till Cannes. För att knyta värdefulla kontakter. Vi har stora förhoppningar.

Trailern har spelats in på engelska, eftersom Freja Gudsdotter TV framförallt vänder sig till köpare i utlandet. Totalt rymmer serien 12 timslånga episoder.

Tanken är att tv-serien ska spelas in med hjälp av en samarbetspartner. Freja Gudsdotter TV för diskussioner med ett stort bolag, som kan tänka sig att samarbeta kring produktionen, under förutsättning att tv-serien väcker intresse i Cannes.

Den person som gjorde Cannes-resan möjlig är Freja Gudsdotters finansiär Robert Bromley.

Robert Bromley har tidigare arbetat för flera it- och telekomföretag, bland annat som vd för Northern Telecom och Amcat. Förra året gjorde han konkurs med telemarketingbolaget Ringringring, vars skuldsaldo hos kronofogden uppgår till nästan 3,7 miljoner kronor, enligt Creditsafe.

Robert Bromley är även en teaterentusiast, och har bland annat drivit teaterskola.

- Vi kom på den här idén, och sen började vi att leta finansiärer. Då hittade vi Robert, som förstod våra tankegångar direkt. Vi matchade jättebra, säger Sofia Brattwall.

Hur mycket pengar har investerats i projektet?

- Det rör sig om cirka en miljon. Men vi behöver mycket mer än så.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.