Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Tittartiden i tv ökar

Publicerad: 18 maj 2009, 07:51
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Tittartiden i tv ökade med 8,3 minuter under januari-april i år jämfört med 2008. Förloraren är dock SVT2 som har halverat tittartiden sedan 2006. Det visar siffror framtagna av mediebyrån PHD.


Januari-april 2009 låg den genomsnittliga tittartiden per dag på 181,9 minuter i målgruppen 3-99 år, jämfört med 173,6 minuter under samma period 2008. Den största ökningen står SVT1 för, som ökar från 33,7 minuter per dag till 42,6 minuter.

- Tittartiden i de kommersiella kanalerna är relativt jämn jämfört med SVT1:s tittartid som fluktuerar kraftigt, detta visar hur beroende SVT är av stora event så som Melodifestivalen, säger Laura Mähler, tv-chef på PHD.

Daglig genomsnittlig tittartid i minuter, januari-april, 3-99 år. De tio största kommersiella kanalerna har ökat tittartiden med 14,8 minuter jämfört med 2006 och med 4 minuter per dag jämfört med 2008. 14,8 minuter motsvarar den gemensamma tittartiden för TV4 Plus, TV8, Kanal 9 och TV4 fakta, enligt Laura Mähler.

Enligt Mediebyråbarometern har tv-investeringarna i april minskat med 28 procent, vilket motsvarar drygt 100 miljoner kronor i tappade intäkter för de kommersiella tv-kanalerna, säger Laura Mähler.

- Detta i kombination med en ökad kommersiell tittartid innebär i dagsläget att kanalerna producerar rating som de inte kan ta betalt för. Det ger annonsörerna ett guldläge.

I den kommersiellt viktiga målgruppen 15-44 år minskar den totala tittartiden jämfört med 2008. Däremot så ökar tittartiden i målgruppen på de kommersiella kanalerna. Den kanal som ökat mest i absoluta tal är TV6.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev