Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tips och inspiration

”Vad gör du med de extra två timmarna?

Om det finns något jag har lärt mig under mina nästan 30 år inom marknadsföring, så är det att de enda som överlever branschen är de som anpassar sig snabbt. Och om du läser detta beror det på att du är en av dem, skriver PHD:s Giselle Almonacid.

Publicerad: 30 April 2020, 09:32

PHD:s Giselle Almonacid uppmanar branschen att använda den tid man tidigare skulle ha lagt på att pendla till jobbet till att vidareutbilda sig.

Foto: Andreas Elgstrand


Ämnen i artikeln:

PHD

Vi valde den här karriären eftersom vi är nyfikna människor. Vi älskar att observera omvärlden, fånga upp trender och förstå hur framtiden formas innan alla andra gör det, för att sen göra en del av det arbete vi delar med massan. Nyfikna människor gillar förändring eftersom det finns mer att lära sig och observera, men tyvärr kräver det mer än ett nyfiket sinne för att överleva i vår bransch.

Under min karriär har jag tappat många fantastiska kollegor som inte var villiga att arbeta med kommunikation längre. De var intelligenta, extremt begåvade och älskade reklam, men de hade inte uthålligheten att överleva i vår ständigt utvecklande bransch.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Vid mitt första jobb på Zenith Brazil (dåvarande Bates) hade vi inte datorer, och alla medieplaner gjordes med papper och penna. Det var under den tiden som jag först tappade några av mina kollegor. De kunde inte förstå hur datorer skulle hjälpa oss att arbeta fram relevanta planer för våra kunder.

Resten av oss visste att vi var tvungna att genomföra ändlösa datakurser för att förstå det nya sättet att arbeta på. Föga anade vi de många unika utmaningar som låg framför oss.

90-talets internetutveckling rörde om än mer, och än en gång förlorade jag fler begåvade kollegor. Utvecklingen fortsatte utan stopp, och min enkla ursprungliga medieplan med en 30 sekunders tv-spot förvandlades till ett komplext kalkylblad med otaliga versioner och kanaler.

Teknologiförändringar, få människors beteende att utvecklas och att följa konsumenternas trender är inte alltid en lätt uppgift. Annonser som en gång var beundrade av alla, perfekt retuscherade modeller som visar dyra kläder, uppfattas idag som fake och ytligt.

Snabbspola framåt; många finansiella kriser, många byråer i konkurs, många varumärken som föråldrats, men samtidigt skapas även många nya möjligheter.

Vi måste vara flexibla, vi måste vara uthålliga, men framför allt måste vi vara öppna för att kontinuerligt lära oss nya saker. Det är dessa egenskaper som skiljer oss från många andra yrkesgrupper runtomkring oss. Vi måste anpassa oss snabbt för att inte dö, och det är därför jag älskar marknadsföring.

Tillbaka till min ursprungliga fråga, vad gör jag med mina extra två timmar om dagen som jag tjänar på att inte pendla? Jag gör det jag har gjort under alla dessa år; jag tar mig tiden att lära mig och anpassa mig till den nya verkligheten som omger mig.

Fördelen är att idag är utbildning allmänt tillgänglig jämfört med hur det var för flera år sedan. Jag behöver inte investera tusentals kronor, bara de timmar som jag nu ändå har till övers.

Giselle Almonacid
Head of marketing and PR, PHD

Ämnen i artikeln:

PHD

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.