Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tips och inspiration

UX-konsulterna: ”Design utan data är bara åsikter”

Att faktiskt utforska och reda på mer data om användaren är en en bättre metod än att vänta med kundförståelse tills pengarna är spenderade, skriver Conversionistas UX-konsulter William Törnqvist och Niklas Fast.

Publicerad: 22 Maj 2020, 09:00

Conversionistas UX-konsulter Niklas Fast och William Törnqvist skriver att man bör låta data och test bli en naturlig del av arbetsflödet.

Foto: Conversionista


Du har precis träffat din nya, stora kärlek. Ni har haft några fantastiska månader tillsammans och det känns rätt i hela kroppen. Om en vecka fyller personen år och du vill såklart ge en present som speglar dina känslor. 

I vilken ände börjar du? Sätter du upp en kostnadsram och börjar brainstorma olika presenter som ligger inom budget? Undersöker du vilka praktiska möjligheter som finns för att utesluta alla presenter som inte är möjliga? Tittar på vad konkurrerande partners givit tidigare och köper samma sak? Eller försöker du kanske ta reda på vad din kärlek skulle uppskatta mest?

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Väldesignade produkter är som en present till användaren. Själva grunden i god design är djupa kundinsikter. Givetvis måste vi veta vad användarna vill ha i present innan vi bestämmer hur vi utformar presenten. 

Trots detta är det osannolikt vanligt att man samlar massa smarta personer i ett rum eller konferenscenter och planerar vad man ska leverera det kommande året. Man har en härlig dag på kick-offen och bestämmer vilka projekt AFFÄREN behöver göra och vilka tekniska initiativ (t.ex. migreringar) som behöver ske. 

Risken för bifall till HiPPO:s (Highest Paid Person's Opinion) fördel är stor. Och vad har vi för KPI:er? Resultatet skickas vidare till design och utveckling, sen gör man lite användartester och först då får reda på vad kunderna tycker. 

Naturligtvis borde vi istället börja med vad vi vet om mottagaren, eftersom nöjda kunder konverterar bättre, köper mer och återkommer oftare. 

Vi sticker ut hakan och säger att experter bör spendera mer tid i en explorativ fas, där de kan hitta mönster i datan, se vilka potentiella förbättringsområden som finns och hur vi kvantifierar målen för dessa förbättringar. 

På så sätt skapas värdefulla nya eller kompletterande insikter för pre-studies eller business cases som kan ligga till grund för beslut. En bättre metod än att vänta med kundförståelse tills pengarna är spenderade tycker vi, eftersom det förbereder oss för att fira outcome istället för output. Det skapar en bättre förutsättning för att såväl kunder som medarbetare får ut mer glädje av allt hårt arbete.

Hur gör man då det på ett strukturerat och taktiskt sätt? Man behöver trots allt fortfarande buy-in från organisationen och alla dess stakeholders. 

Nyckeln ligger i att demokratisera, utbilda och tillgängliggöra datan. Vi jobbar med research repositories där vi samlar kvalitativ och kvantitativ data tillsammans, från användningstester, intervjuer, A/B-tester och webbanalys. 

Ett annat kraftfullt sätt att få folk att ändra perspektiv och skifta fokus är att presentera riktiga insikter – allra effektivast brukar citat från användare vara. Eller varför inte låta stakeholders vara med när man utför användningstester? Det finns ett stort värde i att få ett andra perspektiv när testet sedan ska summeras. När mognadsgraden och kunskapen inom organisationen höjts kan vi börja kapitalisera på kunskapen om användarbehov.

”Okej, fint, då tar vi fram användarbehov först och sen kör vi kick-off och lägger upp en femårsplan”, säger du. Nja, säger vi. 

Du har hört det förut, men vi säger det igen. Det går fort i vår värld, det händer nya saker hela tiden. Trender, ny teknologi och nu senast en pandemi gör att beteenden och behov skiftar i vansinnig takt. 

Vi måste ge rum för parallella arbetsflöden när det kommer till digital produktutveckling, där det explorativa får samma svängrum som det vi har planerat att leverera i exempelvis Scrum-sprintar eller liknande. 

Problemet med kundbehov är nämligen att de alltid genererar en massa olika idéer på lösningar. HiPPO-risk igen alltså. 

Är ni osäkra på vilken lösning som är bäst? Testa! Är ni säkra på vilken lösning som är bäst? Testa ändå! Gör det så tidigt som möjligt, för att undvika att slösa med tid och budget. Sluta inte efter att ni haft release. Följ upp och säkerställ att era (kundfokuserade!) KPI:er följs. Arbeta med att kontinuerligt förbättra och optimera er design, för att stärka affären på lång sikt. 

Låt data och test bli en naturlig del av ert arbetsflöde, med ökad omsättning, minskade utvecklingskostnader och bättre presenter till era kunder som resultat.

William Törnqvist och Niklas Fast
Senior UX Consultants på Conversionista

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.