Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tips och inspiration

Tre viktiga konsumentinsikter att dra från hälsotrenden

Publicerad: 23 Oktober 2019, 12:42

Madeleine Ardby, insiktsanalytiker, och Giselle Almonacid, pr- och marknadschef på PHD.

Madeleine Ardby, insiktsanalytiker, och Giselle Almonacid, pr- och marknadschef på PHD skriver om viktiga hälsotrender att ta i beaktande när företag ska locka till sig fler och nya kunder.


Ämnen i artikeln:

PHD

Svenskarna är ett av de folk i världen som är mest medvetna om både hälsa och trender. När det gäller hälsosamma livsval är däremot viljan att vara hälsosam oftast starkare än motivationen att faktiskt fatta rätt beslut. Detta leder till att vi inte alltid lever som vi lär – vilket gör det svårare för företag att kunna tolka hälsotrender. 

Inom denna trend av medvetna hälsoval finner vi även trender att konsumenten ser sig om efter mer hälsosamma premiumalternativ. 

Ett utmärkt exempel på detta är marknaden för alkoholfri öl. I dag finns det en uppsjö av alkoholfria premiumalternativ för öl. Vad ölmarknaden har visat är, finns det bra hälsosamma substitut är konsumenten oftast villig att välja detta. 

Andra exempel är valet av mörk premiumchoklad över mjölkchoklad och utbudet av sockerfria alternativ inom livsmedel. Detta leder till slutsatsen att företag bör tolka konsumentens vilja att göra rätt val, som en möjlighet att hjälpa till att göra det valet.

Att utveckla produkter som är direkta substitut till det mer ohälsosamma valet är det bästa sättet att vinna konsumenternas gillande. Detta för att det hjälper konsumenterna att leva som de vill leva, utan att behöva göra för stora uppoffringar.

Hälsovalen handlar i dag mer om att må bra snarare än att se bra ut. Inom detta rymmer sig ett tydligt tecken, vi bryr oss om vår hälsa men i detta ingår även konceptet ”att unna sig”. Vi utesluter vardagsbrödet men unnar oss färskt surdegsbröd till helgen, vi utesluter fikat på jobbet men älskar vårt lösgodis. 

I en global undersökning uttryckte 3 av 4 personer att det är väldigt viktigt att unna sig själv det man vill ha och i Sverige tycker mer än var tredje att möjligheten att skämma bort sig själva med god mat och dryck var topp tre saker man ser mest fram emot under semestern. Detta leder till att: 

Konsumtionen av premiumvin ökar

Utbudet av kvalitetsprodukter ökar så som bageri, premiumlakrits, ett exempel på detta är Lakrits by Bulöw som har öppnat 100 butiker globalt sedan 2007, premiumchips, premiumglass osv.

Ökad konsumtion av lösgodis

Svenskar äter ute allt mer, framförallt middagsbesök på restauranger ökar.

Företag bör ta detta beteende i beaktan när de attraherar konsumenter. Att hälsotrenden ökar men att en del av detta är att unna sig det vi tycker om, där premiumprodukter är en viktig del. Vi unnar oss medvetet, vilket gör att konsumenten även är villig att betala för kvalitet. Detta är framförallt viktigt under tider av ekonomisk oro, då blir den mindre kostsamma vardagslyxen allt mer viktig.

Det går att översätta hälsotrenderna till tre viktiga konsumentinsikter:

1. Hälsotrenden handlar om fysisk och psykisk välmående, konsumenterna bli allt mer medvetna om detta när de väljer var de spenderar sina pengar och sin tid, och kvalitet vinner över kvantitet.

2. Företag bör erbjuda produkter som är bra för hälsan, igenom detta hjälper de konsumenten till att leva så som de vill och som i många andra branscher kommer efterfrågan efter individanpassade erbjudande att öka.

3. Att bekräfta konsumentens behov av att unna sig och att erbjuda premiumprodukter till dessa tillfällen är en viktig del av att tillfredsställa konsumenternas behov, vilket blir ännu viktigare när ekonomin går mot lågkonjunktur.

Så, att tolka trender är viktigt, framförallt när vad personer säger inte alltid är vad personer gör.

Madeleine Ardby, insiktsanalytiker, PhD

Giselle Almonacid, pr- och marknadschef, PhD


Ämnen i artikeln:

PHD

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev