Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tips och inspiration

Strategen Ida Fröjdh: ”Passa på att se över dina värderingar”

Coronakrisen bekräftar att konsumtion alltmer går mot att bli en politisk handling. Det förstärker trenden kring värderingsdriven kommunikation, skriver Bizkit Havas strateg Ida Fröjdh.

Publicerad: 11 Maj 2020, 11:04

Ida Fröjdh, strateg på Bizkit Havas.


Ämnen i artikeln:

Bizkit Havas

Enligt Mediebyråbarometern droppar investeringarna i medier med 49,6 procent mot april förra året till följd av coronakrisen, vilket är chockartade siffror. 

Detta har såklart olika anledningar för olika annonsörer; rädsla för att säga fel saker, för att synas överhuvudtaget eller som en ren krisåtgärd för att täcka upp för stora försäljningstapp.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

De två första fallen är de riktigt intressanta. Enligt en undersökning som Kantar släppte häromveckan motsätter sig konsumenterna inte reklam under den här krisen. De kräver däremot att företag är med och tar ett ansvar för situationen och det ställs även höga krav på rätt typ av kommunikation.

Vår egen undersökning Meaningful Brands har under flera år pekat mot trenden om värderingsdriven kommunikation och att konsumtion idag går mot att bli en politisk handling, vilket coronakrisen bekräftar.

För den som lyckas med uppgiften finns det möjlighet att vinna konsumenternas hjärtan även efter den här krisen. 64 procent av UK-invånarna säger att hur varumärken hanterar situationen nu kommer att ha betydelse för om man vill handla där i framtiden.

Det är nu spännande att se om de annonsörer som dragit i handbromsen på grund av osäkerhet tar tillfället i akt och går tillbaka till ritbordet för att skissa fram ett sätt att bibehålla eller rentav stärka sin relation till konsumenterna. Det kanske även dags att passa på att se över sina värderingar och se hur dessa ska prioriteras i kommunikationen med sina kunder. 

Det råder ett guldläge för de som klarar uppgiften.

Jag tror i alla fall att den annonsör som snabbast klarar av denna uppgift kommer att ha ett övertag på sin marknad den dagen allt återgår till det normala och det ska bli riktigt spännande att se vilka som är rustade för att våga dra nytta av det gynnsamma köpläget som råder just nu när det kommer till medier.

Ida Fröjdh
Strateg på Bizkit Havas

Ämnen i artikeln:

Bizkit Havas

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.