Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tips och inspiration

Så skapar du ett digitalt försprång med visuellt sök

Så skapar du ett digitalt försprång med visuellt sök

Möjligheten att göra sökningar med hjälp av bilder kan revolutionera hur människor använder sökmotorer i framtiden. SEO-specialisten Albin Sandberg berättar hur du genom att optimera för visuellt sök kan få försprång mot dina konkurrenter.

Publicerad: 1 November 2019, 07:22

Ämnen i artikeln:

GoogleSEO

Albin Sandberg, SEO-specialist på Adsight.

Innehåll

I samband med lanseringen av mobiltelefonen Google Pixel 2 i oktober 2017, introducerade techjätten en applikation – Google Lens – innehållandes ny teknik.

En teknik som gör det möjligt att göra sökningar med hjälp av bilder i stället för ord. Ser du en snygg tröja som du gillar? Då kan du med hjälp av Google Lens på några sekunder hitta liknande tröjor att shoppa.

Detta är så klart bara ett av användningsområdena för denna teknik. I dagsläget kan Google Lens även användas för att:

Skanna och översätta text

Se vilka rätter som är populära på restaurangmenyer

Lära dig mer om olika landmärken/sevärdheter

Identifiera växter och djur 

Nyligen, i början av oktober 2019, lanserades ytterligare en ny funktion inom Google Lens – Style Ideas. 

En uppdatering som gör det möjligt för användare att få förslag på hur de kan matcha olika klädesplagg. Än så länge är den dock endast tillgänglig i USA.

Mycket har hänt sedan Google Lens introducerades 2017, och numera återfinns även tekniken i Google Images.

Dra nytta av de nya möjligheterna

Möjligheten att göra sökningar med hjälp av bilder kan potentiellt revolutionera hur människor använder sökmotorer i framtiden. 

Det visuella söket medför således stora möjligheter för företag som vill driva mer trafik och öka antalet försäljningar. Och vem vill inte det?

Genom att börja optimera för visuellt sök redan nu, kan du dessutom få ett digitalt försprång gentemot dina konkurrenter. 

Föreställ dig att en användare letar efter inredningsinspiration på Google. Eller att han eller hon ser en snygg möbel, låt säga en fåtölj, hemma hos en bekant. En sådan fåtölj som just ditt företag tillhandahåller.

Med hjälp av visuellt sök kan denna person inom loppet av sekunder bli presenterade med snarlika produkter. Har du optimerat dina bilder för visuellt sök är chansen stor att det är just din fåtölj som blir presenterad.

Samma princip gäller såklart för fler produkter.

Så optimerar du dina bilder för visuellt sök

Använd bilder av hög kvalitet

Se till att komprimera dina bilder (för att inte försämra användarupplevelsen) 

Fota dina produkter från flera vinklar

Tänk på hur du namnger dina filer, de bör beskriva produkten

Förse dina bilder med alt-texter, även dessa bör beskriva produkten

Ladda upp en sitemap för bilder

Jag hoppas att du nu har bättre förståelse för vad visuellt sök är, vilka möjligheter denna teknik kan innebära, samt hur du kan optimera dina bilder för den.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.