Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Tips och inspiration

”Så skapar du engagemang utan likes”

Publicerad: 31 Maj 2019, 10:48

Hanna Wedin, creative director på Social Industries.

Likes är på väg bort från sociala medier. Hanna Wedin, creative director på Social Industries, ger i en krönika sina bästa tips på hur du som annonsör kan skapa engagemang på andra sätt.


Ämnen i artikeln:

Social Industriessociala medier

Instagram bekräftade nyligen att man undersöker möjligheten att ta bort likes från sin plattform. Det vill säga att det bara är den som postar inlägget som kan se hur många som gillat det. Syftet skulle vara att få folk att fokusera på det innehåll som delas, snarare än hur många likes det genererat. Det här ser jag som en del i en större trend i våra sociala plattformar, och något som man som annonsör och marknadsförare måste ta höjd för. 

Den trenden är helt enkelt att antalet likes på inlägg sjunker, i synnerhet för företag. Det har varit en sanning på Instagrams systerplattform Facebook under lång tid och det var egentligen bara en tidsfråga innan bildappen skulle gå samma öde till mötes. Det blir helt enkelt allt svårare att engagera en målgrupp, om man med engagemang menar likes, kommentarer och delningar. Beteendet hos i princip alla målgrupper ser annorlunda ut idag. Det handlar inte längre om snabba always on-kampanjer utan strategi och struktur som ska ge många likes och därmed innebära en lyckad kampanj. Idag ser content som skapar engagemang ut på helt andra sätt. 

Så, vad ska man som marknadsförare göra i den potentiellt stundande likesfria sociala medier-världen? Här är tre tips till dig som vill skapa engagemang år 2019:

1. Smarta produktplaceringar eller disruptivekampanjer: Nyckeln här är att skapa buzz i dolda forum, på privata chattar och i stängda grupper. Känslan hos målgruppen av att ha upptäckt något ger ett naturligt engagemang. Starbucksmuggen från Game of Thrones härom veckan var ett lysande exempel på det. Nu har inte alla varumärken möjlighet att ta sig in i världens mest populära tv-serie, men det är själva tankesättet som man bör kopiera. Det vill säga, vad är vår målgrupp intresserade av, och på vilket sätt använder de sociala medier för att manifestera det intresset? 

2. Samarbeten med dolda eller privata grupper och nätverk: Att Facebook nu håller på att göra om hela sin plattform för att fokusera mer på de icke-offentliga rummen gör givetvis att vi marknadsförare också måste tänka om hur vi gör våra samarbeten. Ett bra exempel på detta är det kvinnliga nätverket Heja Livet och hur Odd Molly gjorde för att sluta upp tillsammans med dem i sin marknadsföring. Ett nyare exempel är Bensinupproret 2.0, Facebookgruppen som nådde över en halv miljon medlemmar på bara några veckor och som är ett forum som engagerar människor på riktigt. Där var några lokala företag snabba på bollen och engagerade sig i frågan. Det viktiga är att man har en befintlig strategi för hur man ska ta tillvara på ett sådant samarbete, och se till att ens tonalitet och budskap är anpassat till det forumet. 

3. Timing: Börja alltid det första spånmötet inför er nya kampanj med denna fråga: Vad pratar människor om just nu? Att vara off-topic idag är en mycket dålig idé. Det gäller att hålla sig uppdaterad på allt som sker i samhället, från politik till populärkultur. Men låt det inte stanna där! Always on-kampanjer där man redigerar in sin produkt i olika sammanhang för att hinna få ut något snabbt har vi sett alldeles för många av. Satsa istället på att ha en ordentlig strategi där ni redan har definierat vilka sammanhang, frågor och ämnen som är relevanta för er produkt eller tjänst. Om ni kan hitta ett sätt att vara relevanta i ett sammanhang som ligger i tiden så är mycket vunnet.

Hanna Wedin
Creative director på Social Industries


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev