Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tips och inspiration

Så briljerar du på Linkedin – 10 tips

Publicerad: 25 Januari 2019, 14:16

Daniel Hirsch är pr-konsult på Westander.

Vill du få fler förfrågningar och jobberbjudanden? Daniel Hirsch, pr-konsult och specialist inom digital kommunikation på Westander, delar med sig av tio praktiska tips om Linkedin.


Ämnen i artikeln:

LinkedinWestander

Karriärnätverket Linkedin passar bra för att berätta om vad du är bäst på i din yrkesroll och vilka frågor du gärna jobbar med. Genom att tydligt signalera kompetens och engagemang kan du göra dina profilbesökare mer intresserade av att anlita eller rekrytera dig.

1. Skapa en lockande profil

Skriv en kort och konkret text om både vad du ansvarar för i din yrkesroll och vad du brinner för. Det ger besökare en snabb förståelse för vilka som är dina specialistområden.

2. Hitta din inriktning

Definiera syftet och målgrupperna för din profil och välj inriktning därefter. Genom att fokusera på ett mindre antal ämnesområden blir du mer intressant för dina följare.

3. Skaffa många kontakter

Skicka en kontaktförfrågan med en personlig hälsning till personer du träffat på möten, mingel och seminarier. Scrolla med jämna mellanrum även igenom Linkedins kontaktförslag.

4. Var restriktiv

Undvik att skicka kontaktförfrågningar till personer som du aldrig haft kontakt med. Att söka kontakt med personer som inte har någon relation till dig kan uppfattas som oseriöst.

5. Följ företag och organisationer

Leta upp företag och organisationer som du är intresserad av och följ dem. Kommentera positivt och konstruktivt när de delar inlägg och dela gärna vidare deras inlägg.

6. Renodla innehållet

Posta inlägg som visar ditt engagemang i en sakfråga eller din kompetens inom ett ämne. Med en konsekvent inriktning profilerar du dig tydligare bland dina målgrupper.

7. Lägg till en kommentar

När du delar en artikel eller någon annans text, skriv en mening som sammanfattar kärnan. Du kan också använda ett starkt citat och sätta det inom citationstecken.

8. Tagga och använd hashtags

Kom ihåg att tagga personer eller företag när du gör inlägg och använd gärna hashtags. Det är effektivt för att öka spridningen av dina inlägg.

9. Använd bild och film

Se till att de inlägg som du publicerar alltid innehåller en bild eller ett filmklipp. Fler kommer att se och läsa ditt inlägg om du använder foton, animationer och film.

10. Avsätt tid

Ge dig tid att några gånger i veckan arbeta med att posta inlägg och underhålla ditt nätverk. Nedlagd tid och systematik är viktiga framgångsfaktorer på Linkedin.

Daniel Hirsch, pr-konsult på Westander


Ämnen i artikeln:

LinkedinWestander

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev