Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tips och inspiration

Så bör du som annonsör navigera bland de nya mediekanalerna

Publicerad: 7 Augusti 2020, 08:55

Corona har gett Tiktok rejäl skjuts och snart kommer Amazon till Sverige. Hur du som annonsör navigerar i det nya medielandskapet kan vara avgörande, skriver Joy Nandy, före detta SMB Nordics Lead på Facebook.

Corona har gett Tiktok rejäl skjuts och snart kommer Amazon till Sverige. Hur du som annonsör navigerar i det nya medielandskapet kan vara avgörande, skriver Joy Nandy, före detta SMB Nordics Lead på Facebook.


Ämnen i artikeln:

TiktokAmazon

Tiktoks raketfart på marknaden är en framgångssaga i sig, men kommer det uppbyggda skrytbygget att falla platt som ett korthus eller kommer Microsofts grundpelare att stötta fasaden? Facebook kontrar med Instagram Reels, men är formatet bara en kopia av Tiktok eller kan Facebok tillföra något som Tiktok inte kan? Amazon närmar sig lansering i Sverige, hur ska man agera nu? Det här är några av frågorna som företag runtom i landet klurar på och något vi ska försöka besvara.

Tiktok – vägen är rak(et)?

Vid det här laget är det svårt att ha missat Tiktok och dess funktion – korta videosnuttar med häftiga effekter och smarta algoritmer – som till synes kan göra vem som helst till en influencer. Åldern på användarna har förändrats drastisk. Från att Tiktok till en början var en plattform för barn i åldrarna 10–15 år har vi sett en stor ökning av användare i åldrarna 30–44 år. Med över 500 miljoner aktiva användare varje månad ligger Tiktok just nu på en sjätte plats på listan över applikationer med flest aktiva användare. Hotet som talar emot Tiktok är bannlysningen i Indien (vilket var Tiktoks näst största marknad), samt hotet från USA, där diskussioner förs kring appens existens. Men bortsett från detta – och sett till tillväxttakten av Tiktok – verkar framtiden vara ljus. Aldrig tidigare har vi sett en app som lockat till sig så många användare så snabbt. Tiktok har inte satt i gång sin ”ads business” än, men med allt fler rekryteringar och nyöppnade kontor runtom i världen är det bara en tidsfråga. Att vara snabb på bollen här kan vara skillnaden (för små/nystartade företag) på att vara ett okänt varumärke om två år eller nästa Daniel Wellington. Det kommer att gå fort, så spänn fast er och var redo.

LÄS OCKSÅ: Så utnyttjar annonsörer Tiktok på bästa sätt

Microsoft x Tiktok

Det som talar för Tiktok är ifall Microsoft lyckas köpa loss den amerikanska verksamheten från den kinesiska jätten Bytedance. Detta skulle inte bara hjälpa Tiktok och dess existens på den amerikanska marknaden utan även Microsoft och dess utbud av produkter för marknadsföring. Integreringen av Bing med Tiktok skulle definitivt göra Microsoft till en konkurrent att räkna med framöver, särskilt för Google i den europeiska marknaden där Bing har mycket att hämta från marknadsledaren. Precis som Youtubes uppgång kan Tiktok komma in och röra om det för hela medielandskapet men framför allt hjälpa Microsoft med att ta ett stadigt fäste när det kommer till sökmotorannonsering. Det återstår att se hur och om det händer, men skulle Microsoft lyckas köpa loss Tiktok finns det stor anledning för annonsörer att börja tänka mer Tiktok x Microsoft-strategi.

LÄS OCKSÅ: Snabbanalys: Tiktok – och effekten på mediebranschen

Amazon – rätt in i djungeln

Samtidigt som allt fokus ligger på Tiktoks maktkamp mot USA och kongressdebatten med de stora techbolagen smyger Amazon igenom med nyheten om att den svenska hemsidan är på gång. Som jag nämnde i min tidigare krönika kommer detta att skaka till det för Google då allt fler produktsökningar kommer att ske på Amazons plattform. Detta då det kommer att bli mycket enklare för mindre företagare att nå ut till den stora massan genom Amazons plattform, men även då de större företagen bör ha sin strategi redo för hur de ska tackla Amazons ankomst på den svenska marknaden. Det är en djungel av olika kanaler där ute, men ska man lyckas gäller det att vara adaptiv och kunna sadla om snabbt. I dag snackar vi om Tiktok och Amazon, i morgon kan Tiktok vara ett minne blott.

LÄS OCKSÅ: Expertens tips: Så får ditt varumärke genomslag på Amazon

 

Joy Nandy

Före detta Nordic Lead SMB på Facebook

Innan dess SEM Director på OMD

 

Rättelse: I en tidigare version av denna publicering av denna uppgavs felaktigt att Joy Nandy arbetar på Facebook. Rätt är att han har arbetat på Facebook.

Ämnen i artikeln:

TiktokAmazon

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.