Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tips och inspiration

Så bör B2B-företag tänka under coronakrisen

Publicerad: 14 April 2020, 11:25

Jenny Sagström, vd på Sköna Advertising, ger sina tips för hur annonsörerna bör agera i coronatider.

Covid-19-pandemin leder tankarna till det för några år sedan så populära begreppet ”pivotering”, skriver Jenny Sagström, vd på Sköna Advertising, och ger fem tips till hur annonsörerna bör agera i det rådande läget.


Ämnen i artikeln:

coronaviruset

Om isoleringsåtgärderna blir bestående under en längre period kan vi få se företag vidta drastiska åtgärder för att förbli relevanta på marknaden och upprätthålla sin överlevnad. 

Många har redan tagit steget

En del produktionsbolag har redan tillfälligt skiftat sina verksamheter. Företag som Lantmännen och Louis Vuitton har börjat producera handdesinfektion för att mildra bristen inom vården. Insatser som bemöts mycket positivt från allmänheten. Och biljättarna General Motors, Ford och Tesla tillverkar ventilatorer och respiratorer.

Småskalig pivotering mot att vända hela skutan

Överlevnad kommer att bero på hur snabbt och skickligt företagen lyckas anpassa sina strategier till den pågående situationen. För vissa konsumentvarumärken kommer det handla om att lägga om sitt erbjudande i grunden. Hemnet har exempelvis lanserat livestreamade bostadsvisningar

För B2B-techbolag har det hittills mest handlat om att tänka om kring marknadsaktiviteter. Anpassa budskap och skifta från fysiska event till digitala med webinar-sessioner och livestreamade föredrag på Linkedin. Men även ompaketering av erbjudanden, specifikt för den rådande situationen. Vi har redan sett ett budgetskifte bland våra kunder, där en större del nu läggs på SEO, digitala kampanjer och marknadsföring i sociala medier. Vi kan förvänta oss mer av sådana ”småskaliga” pivoteringar under 2020.

Några goda förebilder inom B2B

B2B-techbolag må inte ha produktionsanläggningar som kan tillverka handdesinfektion, men alla företag kan bidra och stötta sina kunder, utifrån sina egna förutsättningar. Görs det rätt så kommer det inte att glömmas av kunderna. Exempelvis har Datarobot öppnat sin plattform för covid-19 relaterade insatser. Initiativet Håll Sverige Igång är en plattform som låter företag från olika branscher erbjuda stöttning inom sina expertområden. Datavant och Terminal har båda lanserat ”Pandemic Response Hackathons” och Starchema har byggt ett covid-19 dataset på Snowflake’s plattform och öppnat den för allmänheten.

Våra rekommendationer just nu:

Sluta inte med marknadsföring. Det är lätt att bli bortglömd om man inte syns och hörs...

... Men anpassa dina budskap till den aktuella situationen. Var känslig för det pågående företagsklimatet.

Fokusera på existerande kunder och de viktigaste potentiella kunderna i din säljtratt. Hur kan du stötta dem i dessa oroliga tider?

Ta dig tid att bygga content och din kampanjplattform. Planera framåt!

Erbjud dina tjänster gratis till covid-19 insatser. Goda gärningar minns kunder och det kan även öppna för nya affärer och partnersamarbeten.

 

Jenny Sagström

Sköna Advertising

Ämnen i artikeln:

coronaviruset

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.