Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tips och inspiration

RTB House: Så ökar du lojaliteten hos onlinekunder

Publicerad: 6 November 2020, 10:03

Att kunderna återvänder är avgörande för företagen. Men att öka lojaliteten hos onlinekunderna är en svår uppgift. För att lyckas krävs marknadsföringsinsatser som skapar en hög nivå av personaliserade budskap. Det menar Karolina Klijer på RTB House.


Ämnen i artikeln:

RTB

Relationen mellan säljare och köpare bygger på ett ömsesidigt engagemang. Samtidigt som marknadsföraren har förväntningar på användaren som exempelvis att hen ska slutföra ett köp eller återgå till butiken, måste varumärket först uppfylla användarens behov. Enligt en rapport av Accenture anser endast 1 av 5 som har nåtts av reklam online att annonserna varit relevanta för dem. Innehåll som är påträngande minskar kundens motivation att ta del av ett erbjudande och påverkar dessutom bilden av varumärket negativt.

År 2018 rapporterades det att 27 procent använder annonsblockerare globalt, och enligt en undersökning av Orvesto Konsument 2019 använder 37 procent av svenskarna någon typ av annonsblockerare. En rapport från Teads visar samtidigt att påträngande annonser är den främsta orsaken till varför användare väljer att installera en annonsblockerare.

Samtidigt uppger 70 procent av Cloud IQ-respondenterna att de förväntar sig individuella shoppingupplevelser som relevanta rekommendationer och personaliserade produktkommunikationer via exempelvis mejl eller nyhetsbrev. Ett av de mest effektiva verktygen för att möta detta behov är en rekommendationsmotor för annonser, baserad på deep learning-teknik. Verktyget anpassar inte bara annonser med produkter som redan fångat användarens intresse, utan också de som tidigare inte visats eller de med hög sannolikhet till konvertering. Algoritmer som baseras på deep learning-teknik lär sig att känna igen men också möta konsumenters behov mer effektivt.

”Det är värt att komma ihåg att det inte enbart handlar om att spendera pengar på reklam, utan snarare om att investera i det”

För användarbeteendet förändras ständigt dynamiskt. Avancerade algoritmer kan analysera användardata och dra logiska slutsatser. På detta sätt skapas en unik användarprofil i realtid, som baseras på både användarens beteende i webbshoppen och hur användaren reagerar på specifika erbjudanden. 

Genom den data som samlas in är det möjligt att skräddarsy personaliserade budskap vid varje skede av en användares shoppingresa och samtidigt anpassa innehållet till användarens ständigt förändrade behov.

Med samma avancerade algoritmer går det att skapa helt ny trafik genom ”lookalikes” av företagens värdefullaste användare och på så sätt redan från start skapa en kundresa som har en röd tråd och inte uppfattas som påträngande.

I fjol nådde den digitala annonsmarknaden i Sverige ett värde på 2,3 miljarder euro. Med så pass stora medel tillgängliga är det värt att komma ihåg att det inte enbart handlar om att spendera pengar på reklam, utan snarare om att investera i det. I dag är annonsering konsumentorienterad och fokuserad på att erbjuda en positiv shoppingupplevelse samt bygga varumärkeslojalitet. Den viktigaste frågan som en marknadsförare kan ställa sig i dag är ”Varför?”. Svaret kan ges med hjälp av artificiell intelligens som resulterar i modern, intressant och effektiv reklam.

 

Karolina Klijer
Business Development Director Nordics, RTB House

Ämnen i artikeln:

RTB

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.