Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tips och inspiration

PWC om erfarenheterna av Linkedin Live: ”Ett sätt att närma sig följarna”

Publicerad: 17 Juni 2020, 05:43

Johnny Axelsson, ansvarig för PWC:s sociala medier, delar med sig av fem råd för att du och ditt bolag ska lyckas med live på Linkedin.

PWC Sverige var först ut i Europa med att få testa Linkedins beta för live-video. För Dagens Media delar Johnny Axelsson, ansvarig för PWC:s sociala medier, med sig av sina lärdomar och tips.


Ämnen i artikeln:

Linkedin

”Live är den absolut mest efterfrågade funktionen”

Linkedin Live är vad jag ska fokusera på i den här krönikan och citatet ovan kommer från Pete Davies, director of product management på LinkedIn, USA. Det publicerades den 11 februari 2019 i Techcrunch, strax innan en betaversion släpptes till ett fåtal bolag. Dessa lyckliga utvalda skulle därmed få tillgång till den nya och efterlängtade funktionen. Att sända live på sociala kanaler är naturligtvis inte en nyhet i sig. Facebook gav hela världen denna möjlighet redan 2016 och senare samma år fanns liknande funktionalitet fullt ut på Twitter. Men dessa kanaler hade inte slagit väl ut inom B2B. Faktum är att det inte hade slagit alls. Linkedin, det ledande affärsnätverket, låg länge lågt och det skulle alltså ta ytterligare tre år innan något hände officiellt. Det var inte heller mer än ett par år sedan man introducerat möjligheten att publicera ”vanliga” videos som då snabbt blev ett av plattformens mest lockande innehållsformat. 

Åter då till vad som faktiskt hände när 690 miljoner användare världen över plötsligt kunde interagera med live-sändningar. Som rejäl sociala medier-nörd tittade jag med spänning när Group M körde sina första sändningar, och det var tydligt att väldigt många tittade. Det flödade in likes, det ställdes mycket frågor eller bara hälsades lite trevligt. Direkt stod det klart att detta var ett format som är en hit på ett nätverk som Linkedin och jag blev oerhört sugen på att få testa vad vi kunde få ut av det på PWC i Sverige. Men hur skulle jag lösa tillgång till en betaversion som enbart testades på andra sidan Atlanten och för en grupp exklusivt utvalda bolag? Jag har under många år haft en nära och trevlig relation med Linkedin och efter en tids förhandling fick jag till slut klartecken. Vi på PWC Sverige blev där och då det enda bolaget i Europa med tillgång till Linkedin Live, vilket höll i sig under många månader framåt. Det kändes riktigt häftigt.

Vi genomförde vår första sändning för PWC för över ett år sedan, den 3 juni, och har sedan dess producerat över 30 livesändningar. Dessa har skett från flera olika håll i landet där vi har kontor, men också från Almedalen och på senare tid även på distans under den pågående pandemin. Vi har inte genomfört några sändningar som snabbt har behövt kablas ut men verktyget passar absolut för de företag som vill nå ut med breaking news väldigt snabbt. Tack vare Linkedin Live finns lika stora möjligheter som vilken större nyhetsbyrå som helst, allt som krävs är vettigt wifi.

Så vad har jag lärt mig under det här året med Linkedin Live?

Som betatestare har du förmåner. Sändningarna får bättre spridning och högre engagemang. Dessutom finns det en effekt av att vara först vilket gör att engagemanget ökar bara för att verktyget är något så nytt i folks flöden. Det stora intresset gör att Linkedins algoritmer går i spinn innan systemet har hunnits kalibreras och ställas in på ett bra sätt. Det första jag gjorde var en testsändning två dagar innan skarpt läge. Den genomfördes midnatt en vanlig vardag. Syftet var främst att testa och se hur tekniken fungerade med det tredjepartsverktyg som behövs för att kunna sända. Trots att det var mitt i natten och att Linkedin är ett affärsnätverk, smällde det bara till. Det var tydligt att Linkedin Live är här för att stanna. Det bara regnade in tummar upp, hjärtan och hyllande kommentarer. Algoritmerna var som tidigare konstaterats sannolikt väldigt bjussiga under de första månaderna.  Efter ett tag blev det uppenbart att Linkedins ingenjörer började vrida och vända på algoritmerna kring hur livesändningar skulle tolkas. Efter ett halvår började det gå klart tyngre. Konkurrensen mot andra typer av content i flödet blev större och det var uppenbart att den initiala gräddfilen var slut. Vi behövde då anpassa oss och testa oss fram kring hur vi återigen kunde komma upp högt i följarnas flöden. 

En fördel med live är fortfarande att Linkedin skickar ut notifieringar när du startar din sändning vilket gynnar dig. Nu handlar det återigen till 100 procent om att vässa vårt innehåll inför en sändning för att göra sig så intressant som möjligt och väcka uppmärksamhet kring det som komma skall. 

”Många kommer att testa, många kommer att dissa, men jag är relativt övertygad också att en större majoritet kommer att sända live och hylla”

Här är mina fem råd för att du och ditt bolag ska lyckas med live på Linkedin:

1. Gör en strategi kring vad du ska sända och tänk till ett extra varv – kommer detta att ge ett mervärde för mottagaren?

2. Börja enklast möjligast. Det räcker med en mobilkamera, mikrofon för bättre ljud och enkelt stativ. När ni är varma i kläderna, lägg till fler kameror för att kunna byta vinklar i sändningen. Du kommer sedan att lära dig mer och mer för att göra fler avancerade inslag under själva sändningen om du så önskar.

3. Våga testa och göra fel. Du lär dig av mest av misstagen.

4. Se till att du, eller de som ska vara med i sändning, är väl förberedda.

5. Se till att promota kommande sändningar i dina inslag för att skapa uppmärksamhet och återkommande tittare.

Detta är en funktion som många utav Linkedins användare kommer att använda privat, men framför allt är det företag som kommer att ha stor nytta av den. Precis som när du ska se en direktsändning på tv, ger också live på Linkedin dina följare en känsla av att det händer här och nu. Att de är med om något exklusivt. Visa er senaste produkt, diskutera en nyligen intressant rapport eller varför inte sända ett event från start till slut? Jag håller helt och hållet med kring det Pete Davies sade till Techcrunch. Funktionen är hett eftertraktad och det märks kring suget att få tillgång till den. Många kommer att testa, många kommer att dissa, men jag är relativt övertygad också att en större majoritet kommer att sända live och hylla. Om du vill få en känsla kring formatet så har jag satt ihop ett axplock av vårt första år av sändningar här. Avgör sedan själva om inte detta kan vara något för ert företag också. Ni kommer garanterat att komma era följare ett steg närmre än ni gör i dag. 

Köpare där ute letar ständigt efter ny information så våga stick ut och fånga deras uppmärksamhet. Ska man vara med i framkant och hitta nya sätt att boosta sin publik, bör man inte vara rädd att också våga ta klivet – och se vad det ger.

 

Johnny Axelsson

Ansvarig för sociala medier på PwC Sverige

Ämnen i artikeln:

Linkedin

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.