Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tips och inspiration

Juristens tips – tänk på det här i rea-tider

Sveriges Annonsörers jurist Niklas Briselius reder ut några frågetecken kring readagar.


Publicerad: 19 November 2018, 12:10
Uppdaterad: 19 November 2018, 12:22

Ämnen i artikeln:

Black FridaySveriges Annonsörer

Reornas tid är här. Nyligen var det Singles Day, snart är det Black Friday, Cyber Monday och mellandagsrea. Reorna duggar tätt. Som annonsör kan det vara svårt att veta vad som är tillåtet och många bryter idag mot lagar och regler. Här reder Sveriges Annonsörers jurist Niklas Briselius ut några frågetecken. 

Vad räknas som en rea?

– Ordet realisation (rea) finns reglerat i Marknadsföringslagen (MFL). Anledningen till det är att uttryck som exempelvis rea eller liknande skapar en förväntan om förmånliga köp och påverkar vår förmåga att fatta välgrundade affärsbeslut. Det kan enligt MFL endast vara rea om varorna som säljs på rean ingår i ditt ordinarie sortiment, försäljningen av dessa sker under begränsad tid och priserna för dessa är väsentligt lägre än vad det är när det inte är rea. Allt detta måste vara uppfyllt för att anse som en rea.

Hur lång tid får en rea pågå?

– Rea får endast ske under en begränsad tid. Vad som är en begränsad tid får avgöras från fall till och bedöms utifrån sedvana/god sed i respektive bransch. I ett domstolsavgörande från tidigt 1980-tal ansåg Marknadsdomstolen att en realisation för en färg- och tapetaffär fick pågå i högst några veckor och att en rea under två månader var att betrakta som missvisande. I ett godkänt förbudsföreläggande har Konsumentombudsmannen (KO) dragit en gräns vid elva veckor vid rea av hemtextilier.

Finns det något jag absolut inte får ha med/påstå i min reklam när det kommer till rea?

– Det är givetvis grundläggande att förutsättningarna för att det som ni kallar för en rea verkligen är uppfyllda. Tänk även på att reglerna gäller på samma sätt även om ni kallar er rea just rea eller något annat. I MFL står det även att det gäller andra liknande uttryck med liknande innebörd så det går inte att använda sig av andra påståenden med liknande innebörd. I övrigt ska ni givetvis följa marknadsrättsliga regler i er marknadsföring och inte utelämna viktig information. Tänk även på att varje marknadsföringsenhet bedöms var sig och finns det villkor/undantag som gäller måste det finnas med i varje enhet där ni gör marknadsföringen.

Jag har ett tillfälligt parti av produkter, får jag skylta dem som rea?

– Nej, de produkter som säljs på en rea får bara avse försäljning av produkter som ingår i företagets ordinarie sortiment. Givetvis får ni sälja ert tillfälliga parti men då får man vara tydlig med att det är försäljning av ett tillfälligt parti och inte en rea.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.