Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tips och inspiration

G-Loots 3 tips för att lyckas med digitala kampanjer: "Allt handlar om techstack"

Publicerad: 9 Juli 2020, 11:10

”Segment är själva hjärtat i vår techstack, där all data aggregeras, förädlas och distribueras”, skriver G-Loots Jamie Smyth.

Rätt genomfört är datadriven marknadsföring det bästa sättet att skapa effektiva, digitala kampanjer. Inte minst i coronatider har förmågan att optimera kampanjerna ofta blivit det som fått ett företag att bära eller brista. Det skriver Jamie Smyth, tillväxtchef på G-Loot.


Ämnen i artikeln:

e-sportdigitalt

Samtidigt som behovet av datadrivna processer och beslut blir allt tydligare visar en amerikansk undersökning att så många som 87 procent av alla marknadsförare anser att data är deras företags mest underutnyttjade tillgång. Men vägen till att lyckas med datadriven marknadsföring behöver inte vara så svår som det låter.Så hur gör man få i praktiken?

Vi har säkert alla scrollat förbi posterna i LinkedIn med rubriken ”Så lyckas du med digital marknadsföring!!!”, med tips som ”1 – hitta din målgrupp!”, ”2 – nå din målgrupp!” och slutligen, min personliga favorit, ”3 – nå din målgrupp med rätt budskap!”. Självklart är targeting och målgruppsanpassning grundstenar i en bra marknadsstrategi, men det som verkligen skiljer agnarna från vetet är förmågan att aggregera, förädla och analysera data på era målgrupper och budskap. 

Här är tre tips för dig som vill lyckas med datadriven digital marknadsföring (på riktigt)

1. Sluta scrolla och börja bygga 

På G-Loot bestämde vi oss tidigt för att helt ignorera den traditionella vägen av att scrolla efter tips på sociala medier och börja smått med några A-B-tester. Istället la vi allt fokus på att först och främst bygga en techstack i världsklass. Med hjälp av verktyg som Segment, Amplitude och Looker har vi nu lyckats skapa en skalbar strategi och tillväxt. Nu kanske du spontant tänker att även jag sitter här och namedroppar utan att ge substans, men där tror du fel. Segment är själva hjärtat i vår techstack, där all data aggregeras, förädlas och distribueras. Amplitude är ett visualiseringsverktyg där mycket av den data som går igenom Segment och andra källor kombineras för att möjliggöra vidare analys. Slutligen är Looker vårt modelleringsverktyg för mer granulära analyser.  

2. Lägg krutet på att skapa ett bra team   

Konsulter i all ära, men ert absolut viktigaste verktyg som företag är det egna marknadsteamet. Se till att rekrytera brett och skapa ett team vars olika bakgrunder och styrkor kompletterar varandra. Bara för att det handlar om data och marknadsföring måste inte alla ha en examen från Hyper Island eller Berghs – ofta är det oväntade talanger och förmågor som skapar de bästa förutsättningarna för att tänka kreativt och våga innovera. 

Det andra steget för att skapa ett bra team är att ge förutsättningar för tvärfunktionellt samarbete. Genom att bryta silotänket och skapa ett agilt arbetssätt mellan produkt och marknad skapas utrymme för nya idéer. I slutet av dagen skapar vi som alla andra företag produkter för att de ska kunna säljas – men om inte marknad förstår och kan sälja produkten kommer du aldrig nå er slutkund. 

3. Ta fram en skalbar strategi  

För att skapa förutsättningar för framtida expansion var vi på G-Loot tidigt medvetna om att även vår marknadsstrategi måste vara skalbar och globalt anpassningsbar. Detta gäller alltifrån att tänka igenom lokala anpassningsmöjligheter i era kampanjer till att säkerställa en global leveransförmåga hos samtliga dataleverantörer och samarbetspartners. 

Det som ofta kan krångla i expansionsfasen är att man inte från början tänkt igenom den juridiska biten. Faktum är att det inte spelar någon roll hur sofistikerad din techstack är om den inte är kompatibel med GDPR och andra regelverk på de marknader du tänkt expandera till.  

Jamie Smyth, Chief Growth Officer, G-Loot

Ämnen i artikeln:

e-sportdigitalt

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.