Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tips och inspiration

Fyra trender att ha koll på 2020

Publicerad: 19 December 2019, 06:39

Foto: Getty Images/Flickr/Group M

Blockchain, AI, anpassade budskap och förlegade KPI:er – Group M:s Jonas Viksten delar med sig av fyra vassa trendspaningar att ha med sig in i det nya året.


Ämnen i artikeln:

blockchainGroup MAI

December är inte bara månaden då vi går på julbord och klär granarna i julskrud, det är också högtiden för oss marknadsförare att mer eller mindre framgångsrikt försöka sig på att sia inför året som kommer. 

Här är fyra trender inom digital marknadsföring som man bör hålla koll på under 2020:

Från Terminator till marknadschefernas verktygslåda

Artificiell intelligens har kommit en lång väg sedan Skynets och John Connors tvekamp i Terminator, och i dag används AI exempelvis för att driva självkörande bilar, förenkla inloggning på våra Iphones genom ansiktsigenkänning och för att upptäcka bankbedrägerier. 

”Förhoppningsvis blir 2020 året då AI på allvar får ta plats i alla marknadschefers verktygslåda”

Vad som är mindre vedertaget är att AI också är ett sällsynt effektivt verktyg för att skapa värde av digital marknadsföring. I takt med att tredjepartscookien urlakas mer och mer så kan AI med fördel användas för att identifiera mönster (till exempel vilken tid på dygnet, vilken domän som annonserna syns på eller vilket väder det är ute som är mest sannolikt att påverka konverteringsgraden positivt) som inte förlitar sig på cookies på samma sätt. Att använda AI och algoritmer effektivt kräver nya typer av kompetenser, inom exempelvis data science och matematik, som jobbar tillsammans med mer traditionell strategisk kompetens.

Rimligtvis och förhoppningsvis blir 2020 året då AI på allvar får ta plats i alla marknadschefers verktygslåda för att skapa maximal effekt av deras medieinvesteringar.

Kreativa budskap och tech gifter sig

I vår bransch är vi ofta väldigt duktiga på att använda granulära målgrupper och etablera fantastiskt intrikata köpstrategier. Där det ofta finns en diskrepans är dock i det kreativa, där data mer sällan används för att anpassa budskapen. Enligt studier från Nielsen kan de kreativa elementen påverka så mycket som 47 procent av köpbeslutet, så att inte tillämpa samma grad av datadrivet förhållningssätt även här kan potentiellt sätt vara förödande för våra resultat. Det går i princip att anpassa alla digitala annonser och landningssidor med någon form av datapunkt, exempelvis väder, geografisk position eller senast tittade produkt, så låt 2020 bli året där vi skapar värde och effekt för annonsörer hela vägen från skickligt satta strategier och målgrupper till datadrivna annonsbudskap i skala.

Från förlegade till skräddarsydda KPI:er

En av de absolut största fördelarna vi har inom digitalt är att vi har möjlighet att mäta utfall och effekt mer djuplodande än i mer analoga medieslag. Därför är det hög tid att vi går ifrån att prata om och optimera mot förlegade KPI:er såsom CPM, CPC eller CTR. Jag är övertygad om att skräddarsydda KPI:er som är baserade i annonsörernas faktiska affärsmål kommer att anammas i allt högre utsträckning. Ett skräddarsytt KPI kan till exempel vara flera delmål på annonsörernas sajt (exempelvis 60 sekunder spenderad i artikel X för att sedan klicka sig vidare till information om närmaste återförsäljare) då man vet att dessa i stor utsträckning korrelerar med ett affärsmål som faktiskt köp eller bokad provkörning. Här är det viktigt att vi arbetar väldigt nära och tillsammans med våra kunder för att kunna översätta dessa förutsättningar till digitala KPI:er. 

Blockchain blir mer än bara buzz

Branschens senaste buzzword är blockchain, alltså samma teknik som ligger till grund för kryptovalutor som Bitcoin och Ethereum. Blockchain är något som vi bör vara nyfikna på då tekniken i sig kan skapa stora fördelar för oss som annonsörer och medieköpare. Några exempel på användningsområden är att det kan tillämpas för att främja och öka transparens i de digitala ekosystemen, eller att användarna själva genom mikrotransaktioner kan sälja sin data som valuta för att komma åt innehåll hos publicister. Blockchain kommer förmodligen inte att rullas ut på bred front redan under nästa år – tekniken är inte riktigt där ännu. Min stilla förhoppning är dock att vi har några lokala aktörer som vågar sig på att experimentera med blockchain för att driva vår bransch framåt och att använda transformativa teknologier för att skapa annonsörsvärde.

Jonas Viksten, managing director, Xaxis och Plista inom Group M

Ämnen i artikeln:

blockchainGroup MAI

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.