Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tips och inspiration

Curamandos Sebastian Grabne: ”CMO:s – det här har ni missförstått om SEO”

SEO inte är något som du kan addera efter att allt annat är färdigt, eller något som du kan strössla över slutprodukten, skriver Curamandos Sebastian Grabne.

Publicerad: 27 Februari 2020, 13:49

Sebastian Grabne är SEO-expert på Curamando.

Foto: Curamando


Ämnen i artikeln:

SEOCuramando

Man skulle kunna säga att SEO är för marknadsföring vad hygien är för matlagning. Om du vill ha en hälsosam och bra måltid börjar du förstås med en ren kniv, en ren skärbräda och en ren stekpanna. Givetvis har du rena händer och använder förstås bara fräscha ingredienser och verktyg hela vägen till servering. Om du vill ha en schysst måltid kan du inte laga maten med smutsiga händer och redskap och sen spruta handdesinfektion över hela måltiden. Du må ha dödat alla bakterier, men maten kommer att smaka pest.

SEO fungerar på samma sätt. Det kanske låter dramatiskt, men jag skulle säga att i SEO-termer är det vanligare att se scenariot med handdesinfektion, än det med rena händer. 

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

SEO har varit en del av marknadsförares liv i över 20 år. Det är äldre än Google Analytics, äldre än SEM och det är definitivt äldre än marknadsföring i sociala medier. Men fastän SEO har fler år på nacken än många andra väletablerade marknadsföringsdiscipliner, verkar det fortfarande finnas ett moln av mystik kring SEO. Detta moln kanske låter spännande – och det kan det vara – men det är också roten till de flesta problem som vi SEO-experter stöter på.

Så vad är det egentligen som ni missförstår?

Efter att ha jobbat i branschen i över 10 år kan jag utan tvekan säga att det mest missförstådda är uppfattningen att sökmotoroptimering skulle vara en specifik handling. Det är inte som att aktivera en kampanj på Google Adwords eller publicera en bloggpost. Det är inte ett enskilt steg i en process – det är ett tankesätt och ett sätt att arbeta. Bland alla guider och artiklar där ute är det den svenska Wikipediasidan som förklarar det allra bäst:

”SEO … är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer.”

Nyckeln här är ”olika metoder och tekniker”, vilket ju är det som missförstås. SEO handlar om att göra en hel drös olika saker på en webbsida för att utklassa dina konkurrenter i sökresultaten och slutligen dra in intäkter. 

SEO ska genomsyra allt 

Min poäng är att SEO inte är något som du kan addera efter att allt annat är färdigt, eller något som du kan strössla över slutprodukten – det är en helhet! Om du har den snabbaste sajten i världen men innehåll som inte en kotte söker på – då är inte din sajt optimerad för sök. Om du har det bästa innehållet på marknaden, men det ligger på en plattform som gör det omöjligt för sökbotar att hitta och tolka innehållet – då är det inte heller optimerat för sök. Bra SEO är när allt hänger ihop. Och det uppnår du genom att låta SEO genomsyra hela organisationen och säkerställa att SEO alltid är på agendan. 

Ett exempel på ett scenario där du definitivt borde involvera ditt SEO-team är när du namnger diverse produkter och tjänster. Alltför ofta ser jag organisationer välja namn till sina produkter och tjänster som skiljer sig helt från vad resterande marknaden skulle kalla produkten. Om du säljer glasflaskor – kalla dem inte ”förslutningsbara behållare som inte är av plast”. Kalla dem glasflaskor! Det är vad de är, och det är det som folk kommer att söka efter.

Så vad ska du ta med dig här egentligen?

Framgång inom SEO kommer när du låter SEO genomsyra hela organisationen. Om din webbsida har en god teknisk grund ur ett SEO-perspektiv och du researchar vilket innehåll som din målgrupp söker på och ser till att det finns på sajt – då har du sparat en hel del tid och energi. Tid och energi som inte spenderas på att skicka ärenden till IT-avdelningen! Men bara det faktum att du nu vet vilken ände du ska börja i gör att du är i en bättre sits än dina konkurrenter. Hälften av dem är förmodligen ute och köper handdesinfektion i detta nu.

Sebastian Grabne
SEO-expert på Curamando

Ämnen i artikeln:

SEOCuramando

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.