Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tips och inspiration

”Branding är som tandborstning”

Publicerad: 18 Oktober 2019, 09:13

Efter flera års mässande av typer såsom Fields, Binet och Sharp så finns nu insikten hos annonsörer om vikten att lägga majoriteten av sin mediebudget på långsiktig varumärkesbyggnad. Dock är branschen fortfarande fast i gamla hjulspår, skriver Clear Channels Karl Höglund, som ger sina bästa tips för hur du triggar associationer till ditt varumärke.


Ämnen i artikeln:

varumärkesstrategiClear Channel

I takt med digitaliseringen har reklamen blivit en integrerad del av vår vardag. Vi är konstant nåbara och därmed konstant exponerade för kommersiella budskap. Rent cyniskt är vi en bara en datapunkt i någons medieplan. Givet att marknadsförare nu har så mycket data på vad som funkar, men kanske framförallt vad som inte funkar, är det för mig ett mysterium att man inte lyckas bättre. Om alla nu vet att kortsiktiga insatser hämmar långsiktig tillväxt – varför fortsätter annonsörer (enligt IPA) lägga 60 procent av sina mediebudgetar på sådana insatser?

Jenni Romaniuk, varumärkesforskare och författare av boken Building Distinctive Brand Assets, visar på vikten av att vara konsekvent och långsiktig i sin kommunikation för att lyckas skapa och bibehålla igenkänning och ”mental tillgänglighet”. Bland annat hur man kan arbeta med färg, logga, typsnitt, manér, ikoner, ljud, form och så vidare för att trigga det kognitiva eller intuitiva i människors hjärnor. Alltså trigga associationer till ditt varumärke. 

För att vara konsekvent och skapa stark igenkänning för sin kommunikation måste du lägga ett enormt fokus på att bygga för igenkänning. Och igenkänning bygger du snabbast genom att nå ut till många människor oberoende av varandra och skapa triggers som du kan kapitalisera på. Det är svårt att sticka ut i varuhyllan i butik eller trigga någon att klicka på nätet eller i sociala medier om kunden inte känner igen avsändaren. Och jag är uppenbarligen partisk här, men utan räckvidd så får du inga återkommande klick. 

Det är vanligt förkommande att varumärkesägare landar i en rationell bild av de som man vill nå – det vill säga målgrupp och användare. Varför? Jo, för det är enklare att kommunicera till användare som vi förutsätter är rationella, men desto svårare att kommunicera till människor som är irrationella. Det är knepigt att jobba med kommunikation när människor allt som oftast tar köpbeslut baserat på känsla, snarare än information.

Så givet att du nu lägger stor del av din mediebudget på branding – vad ska du då tänka på för att trigga associationer till ditt varumärke och skapa denna mentala tillgänglighet hos mottagaren?

Alltid tydlig avsändare. Alltid synlig avsändare.

Våga ha samma manér länge! Branding är som tandborstning – det fungerar för att du gör det på samma sätt hela livet.

Strössla inte med call-to-actions (ping valfritt onlinecasino). Det räcker - och ger oftast bäst resultat - med en!

Välj de medieslag som passar bäst för varumärkets emotion, snarare än var du tror dig hitta sin målgrupp.

Värna om varje sekund av din tid med konsumenten. Den är dyrbar.

Karl Höglund
Business Development Manager, Clear Channel Sverige


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev