Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tips och inspiration

Åtta tips till dig som leder på distans

Publicerad: 24 Mars 2020, 10:35

Joe Coppard, creative director på Another Tomorrow.

Framtiden är osäker, och för många innebär det nu att livet, relationer och jobbet kommer att ta en digital form under en obestämd tid. Framtidsbyrån Another Tomorrow, som är van att arbeta på distans, delar med sig av sina bästa tips på att underlätta det digitala arbetslivet.


Ämnen i artikeln:

coronaviruset

1. Ta hjälp av verktyg och ha tålamod

Möten mellan två personer är oftast relativt enkla att genomföra i videoformat, men att leda större möten med många deltagare och med fullspäckade agendor kräver smarta verktyg i kombination med en stor dos tålamod.  

Byrån Another Tomorrow använder flera olika verktyg i sina videomöten, bland annat Miro som är en virtuell whiteboard, Mentimeter för att samla in data och åsikter live från deltagarna och GSuite för övriga tjänster, såsom själva videomötet, gemensamma anteckningar och chatt-funktion.

Ta med i beräkningen att det kan krävas lite extra tid och energi. Att noga planera för genomförandet av olika digitala aktiviteter kräver både tid och tålamod, inte bara från den som håller i mötet utan också från deltagarna. Låt det ta tid.

2. Testa prototyping  

I tider som dessa är det viktigt att säkerställa tydlighet och att hantera förväntningar, vilket är precis det som prototyping handlar om. Använd enkla verktyg för att visualisera idéer snabbt, dela dem i videoformat och testa dem på viktiga intressenter. Det är extra viktigt att våga testa snabba idéer när allt förändras extra fort.

På så sätt kan du också säkra att du bygger rätt sak, innan du bygger det på rätt sätt, som entreprenören Alberto Savoia skulle säga; ”Make sure you’re building the right ‘it’ before you build ‘it’ right.”

3. Tid för innovation

I nuläget är det omöjligt att förutspå vad som kommer att hända härnäst, men sannolikt kommer det mesta att sakta ned. Som företag kan man nyttja den här tiden till att fundera på sitt syfte och hur man arbetar. Google kallar det för 20 procentig-tid, en regel som innebär att alla anställda får lägga 20 procent av sin arbetstid på vad de vill. Newton skulle kanske kalla det gravitationstid – vilket kommer från när Newton 1665 satt i karantän under böldpestens utbrott och under tiden han satt hemma tog fram gravitationslagen.

4. Stäm av – men kontrollera inte

I det rådande läget handlar det för de flesta som gått över till hemmakontoret om att försöka hitta ett sätta att få arbetet att flyta på som vanligt. Som ledare är det viktigt att hitta sätt att få en översikt kring vad alla gör, utan att de känner sig övervakade. Gemensamma gruppavstämningar och arbetsmöten skapar både samhörighet och produktivitet. Att begära rapporter kring vad teamet gör exakt skapar både brist på förtroende och samhörighet. Var flexibel och empatisk i ditt ledarskap.

5. Autonomi + Tydlighet = Effektivitet

Man blir som mest effektiv när man får jobba i sin egen takt, och ännu mer så när man jobbar hemifrån. Skapa lösare former för arbetet och leveranser, så länge förväntningarna och leverablerna är tydliga. Kombinationen maximerar potentialen för tydlighet, ägarskap och effektivitet.

6. Vi har redan lämnat våra skrivbord

En undersökning från Global Workplace Analytics (2016) visar att Fortune 1000-företag runtom i världen förändrar sina arbetsplatser baserat på det faktum att deras anställda redan är mobila. Flera studier visar att anställda inte är på sina platser 50-60 procent av tiden. Den turbulenta coronatiden kommer självklart att snabba på den här trenden. Se detta som en möjlighet att experimentera, eller att vänja dig, med detta nya arbetssätt.  

7. Ta en promenad

Att jobba hemifrån innebär ofta färre avbrott än normalt – men det är fortfarande lika viktigt att ta en paus ibland. Ta en promenad eller prata med någon om ni är flera i hushållet. Pomodoro är en smart tjänst som erbjuder hjälp för en balanserad jobb- och pausfilosi med sina många verktyg.

8. Prata med människor

Människan är ett socialt djur och social interaktion är viktigt för vårt välmående. Att jobba hemifrån kan ibland var skönt och ge lite välbehövligt lugnt, men underskatta inte vikten av att fortsätta hålla kontakt med människor.  

Ring och prata med familj och vänner och ring kolleger för att småprata lite, precis som vid kaffemaskinen på kontoret. Det är inget fel med att ta tio minuter och dricka kaffe ihop med en kollega i en videochatt!

 

Joe Coppard

Creative Director Another Tomorrow

Ämnen i artikeln:

coronaviruset

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.